شنیدن صداهای مختلف جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره ما انسان‌ها است. صداهایی که گاهی گوشنواز و دلنشین و گاه مزاحم و آزاردهنده می‌شوند و دوست داریم به هر طریقی که می‌شود از شر آنها خلاص شویم. در این مقاله می‌خواهیم شما را با پدیده طبیعی صوت و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا کنیم و به طور خاص درباره تراگسیل امواج صوتی به‌ویژه تراگسیل صوت از دیوار سخن بگوییم.


تراگسیل صوت از دیوار ویژگی‌های آن 


صدا یا صوت نوعی از انرژی مکانیکی است که در اثر حرکت و ارتعاش ذرات مادی ایجاد می‌شود. با ضربه زدن به یک شیء مادی مثل تار یا کوبیدن یک چکش روی یک سطح، ذرات آن جسم به حرکت در می‌آیند. این حرکت به نوبه خود به ذرات مجاور منتقل شده و به شکل یک موج صوتی در محیط منتشر می‌شود. این محیط می‌تواند جامد، مایع یا گاز باشد. اما در هر صورت، برای انتشار و تراگسیل امواج صوتی حتما به محیطی مادی نیاز است و صدا در خلا شنیده نمی‌شود. به‌عنوان مثال تراگسیل صوت از دیوار به دلیل وجود مواد است که رخ می‌دهد. سرعت سرعت انتشار صدا در محیط‌های مختلف متفاوت است. در جامدات، چون مولکول‌ها متراکم هستند این سرعت بیشتر از مایعات است و به همین ترتیب تراگسیل امواج صوتی در مایعات با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. بسامد به تعداد دفعاتی که یک موج صوتی در یک بازه زمانی خاص تکرار می‌شود، بسامد یا فرکانس گفته می‌شود. بسامد بر حسب هرتز اندازه‌گیری می‌شود. طول موج فاصله بین یک قله یا دره از موج تا قله یا دره مجاور آن را طول موج می‌نامند. شدت صوت میانگین زمانی توان یک موج در عبور از واحد سطح را شدت موج می‌گویند. شدت امواج صوت را با واحد دسی‌بل بیان می‌کنند. تداخل امواج تداخل امواج به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن دو موج به هم می‌رسند و موجی با دامنه بزرگ‌تر یا کوچک‌تر به وجود می‌آورند. این تداخل می‌تواند سازنده یا مخرب باشد. در تداخل سازنده ادغام دو موج ورودی باعث ایجاد موجی جدید با دامنه‌ای بزرگ‌تر از هر دو موج ورودی می‌شود. در صورتی که در تداخل مخرب دامنه موج جدید کوچک‌تر از دو موج اصلی است. هنگام تراگسیل صوت از دیوار نیز این تداخل می‌تواند رخ دهد. برهم‌نهی امواج اصل برهم‌نهی بیان می‌کند که اثر چند موج در نقطه‌ای از فضا از مجموع اثرات هر یک از آن امواج به دست می‌آید. امواج صوتی می‌توانند طبق اصل برهم‌نهی تقویت یا تضعیف شوند بسته به اینکه با یکدیگر هم‌فاز یا غیرهم‌فاز باشند.همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه جلوگیری از انتشار صوت مراجعه کنید.

انواع صداها 

بسته به اینکه چه چیزی یک موج صوتی را ایجاد می‌کند و یا تراگسیل امواج صوتی در چه محیطی رخ می‌دهد، می‌توان صداها را به شیوه‌های مختلف دسته‌بندی کرد. در اینجا چند مورد مشهورتر را تعریف می‌کنیم: صدای پیکره‌ای محیط انتشار صدای پیکره‌ای، جامدات از قبیل بتن،‌ فولاد،‌ شیشه و یا ترکیبی از اینگونه مواد است. صدای کوبه‌ای اگر منشاء تولید صدا ضربه یا کوبش(کوبیدن) باشد، آن را صدای کوبه‌ای می‌نامند. صدای کوبه‌ای نوعی از صدای پیکره‌ای به شمار می‌رود. صدای هوابرد همانطور که از اسمش پیداست،‌ صدایی است که در هوا منتشر می‌شود. تراگسیل امواج صوتی مانند صدای صحبت کردن، موسیقی، ترافیک و غیره از این نوع هستند. نوفه هرگونه صدای ناخواسته را نوفه می‌نامند. ممکن است صدایی ارادی ایجاد شود اما در جایی نوفه محسوب شود و در جایی نه. مثلا اگر همسایه شما در حال صحبت کردن در منزل خود است، تراگسیل صوت از دیوار منزل برای شما یک صدای ناخواسته است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه فوم جذب صدا بپردازید.

انتشار صوت 

در انتشار صوت، ذرات محیط جابه‌جا نمی‌شوند،‌ بلکه انرژی از مولکولی به مولکول دیگر منتقل می‌شود. با حرکت امواج صوتی در محیط و انتقال انرژی بین مولکول‌ها، الگوهای تراکم(پرفشار) و ترقیق(کم‌فشار) ایجاد می‌شود. فشردگی و تراکم وقتی اتفاق می‌افتد که فاصله مولکول‌ها از یکدیگر کم است. طول موج صوت در واقع از یک تراکم و ترقیق شکل می‌گیرد. در انتشار و تراگسیل امواج صوتی انرژی آن کاهش می‌یابد. بنابراین هر چه به منبع صوت نزدیک‌تر باشید، صدا را بهتر می‌شنوید. تراگسیل صوت از دیوار و موانع مختلف نیز می‌تواند از انرژی آن بکاهد. علاوه بر حالت مواد (جامد، مایع و گاز)، سرعت و شدت انتشار امواج صوتی به جنس موادی که با آنها برخورد می‌کند نیز بستگی دارد. سرعت صوت در اجسام به چگالی و کشسانی آن جسم نیز وابسته است. به‌عنوان مثال صدا در اجسام نرم و سنگین آهسته‌تر از اجسام سبک و سخت حرکت می‌کند. امواج صوتی می‌توانند از برخی مواد عبور کنند، از برخی منعکس و در برخی جذب شوند. در اکثر موارد ترکیبی از این سه مورد رخ می‌دهد. به این معنی که وقتی صدایی به یک مانع (دیوار و سایر اجسام) می‌رسد، بخشی از آن منعکس، بخشی جذب و بخشی عبور می‌کند. بنابراین برای کم کردن تراگسیل صوت از دیوار باید از روش‌های موثر برای جذب یا انعکاس بیشتر صدا استفاده کنیم. 

تراگسیل امواج صوتی 

واژه تراگسیل به معنای انتقال است. بخشی از یک موج صوتی را که از جسم عبور می‌کند موج تراگسیل شده می‌گویند. تراگسیل امواج صوتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در تراگسیل صوت از دیوار امواج می‌توانند خود را به آن سوی دیوار منتقل کنند مگر اینکه از عایق‌های مناسب استفاده شود. هر جسمی یک بسامد طبیعی ارتعاش دارد. ارتعاش می‌تواند از طریق وارد کردن ضربه مستقیم روی جسم و یا به محیطی که جسم در آن قرار دارد، مثل هوا یا آب ایجاد شود. در صورت ایجاد ارتعاش در هر جسمی، تبدیل به یک مولد صدا می‌شود. مثلا هرگاه سنگی می‌افتد هوای اطراف آن تحت تاثیر این حرکت، موجی صوتی را ایجاد می‌کند.کی فونیک مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیازراه کارهای صوتی را در اختیار شما قرار دهد.

مزایای تراگسیل امواج صوتی 

سرعت انتشار و تراگسیل امواج صوتی به چگالی محیط واسط بستگی دارد. به همین دلیل است که برای کم کردن تراگسیل صوت از دیوار باید از موادی با چگالی مناسب به منظور عایق کردن دیوار استفاده شود. شرایط آب و هوایی از قبیل دما،‌ فشار، رطوبت و غیره نیز موثر است. همچنین برخی ویژگی‌های ژئوفیزیکی و توپوگرافی مثل کوه‌ها و دره‌ها نیز می‌توانند مانع انتقال صدا شوند. تغییر امواج صوتی به وسیله شرایط هواشناسی عموما قابل اغماض است به جز وقتی که امواج صوتی مسیرهای طولانی را طی کرده یا از منبعی با فرکانس بالا منتشر شده باشند. در اینگونه حالت‌های افراطی است که شرایط جوی می‌تواند بر انتقال امواج صوتی اثرگذار باشد. سرعت تراگسیل امواج صوتی از میان یک سیال(گازهای جوی) به دما و چگالی مایع وابسته است. امواج صوتی در دماهای بالا و چگالی‌های بیشتر سریع‌تر حرکت می‌کنند. در نتیجه، در یک جو استاندارد، سرعت موج با افزایش ارتفاع کم می‌شود. از میان همه این موارد، در تراگسیل صوت از دیوار جنس و چگالی مواد مورد استفاده در ساخت آن اثر بیشتری دارد. برای درک بهتر نحوه تراگسیل امواج صوتی و به منظور کم کردن تراگسیل صوت از دیوار،‌ ابتدا امواج صوتی را تعریف کرده و برخی از ویژگی‌های آن را برشمردیم. در صورتی که به دنبال روش‌های کم کردن انتقال صداهای مزاحم به محیط پیرامون خود هستید به سایر مقالات و مطالب وب سایت ما سر بزنید.


مقالات مرتبط