امروزه تقریباً در بیشتر مناطق آن‌قدر فعالیت در طول روز وجود دارد که طیف گسترده‌ای از انواع صداها شنوایی انسان را دربرگرفته است. هواپیماها برمی‌خیزند و فرود می‌آیند، در جاده‌ها ترافیک است، کارگران در حال ساخت‌وساز و تعمیر هستند، سگ‌ها پارس می‌کنند، صدای آژیر، صدای موسیقی و هر آن‌چه که تصور کنید، در این دنیای مدرن خواهید شنید. با این‌حال راه‌های زیادی برای جلوگیری از انتشار صوت وجود دارد که با رعایت آن‌ها نه تنها باعث حذف صدای مزاحم می‌شوید بلکه از بروز آسیب و سلامتی به روح و روان‌تان نیز جلوگیری می‌کنید. پس بیایید با همدیگر کلیه‌های روش های جلوگیری از انتقال صدا را بررسی کنیم.

همه صداها آلودگی صوتی محسوب نمی‌شوند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) صدای بالای 65 دسی‌بل (dB) را به عنوان آلودگی صوتی تعریف می‌کند. به‌طور دقیق‌تر، سروصدا زمانی‌که از 75 دسی‌بل (dB) فراتر رود، مضر می‌شود و بالای 120 دسی‌بل آزاردهنده است. در نتیجه، کارشناسان توصیه می‌کنند برای حذف صدای مزاحم، سروصدا در طول روز کمتر از 65 دسی‌بل باشد و برای جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار در شب سطح صدا از 30 دسی‌بل عبور نکند. با این‌حال هر سروصدای ناخواسته‌ای می‌تواند باعث عدم تمرکز یا آزار شود. همچنین سروصدا می‌تواند اثرات منفی بر سلامت، بهره‌روی و کیفیت زندگی افراد داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است تا علاوه بر آشنایی با روش های جلوگیری از انتقال صدا تا از حد امکان از ایجاد سروصدا پرهیز کنید. برخی از راهکارهای ساده برای جلوگیری از سر و صدا عبارتند از: - هنگامی‌که در معرض صدای بلند و مدام در محل کار، حمل‌ونقل عمومی و... قرار می‌گیرید از گوش‌گیر یا هدفون استفاده کنید. ایرپلاگ‌ها می‌توانند سطح صدا را بین 15 تا 30 دسی‌بل (dB) کاهش دهند و تا حدی باعث حذف صدای مزاحم شوند. - برای جلوگیری از انتقال صدا به خارج از فضای خانه بهتر است پنجره‌ها را ببندید و از پرده، موکت و فرش استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مواد جاذب صدا مانند پنل‌های فوم، کاشی‌های آکوستیک یا حتی گیاهان برای جلوگیری از سر و صدا استفاده کنید. - یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حذف صدای مزاحم احترام گذاشتن به مقررات و دیگران است تا حد امکان سعی کنید فریاد نزنید، بوق نزنید و صدای تلویزیون، رادیو و ضبط را بلند نکنید! با رعایت همین نکات ساده می‌توانید باعث جلوگیری از انتقال صدا و حذف صدای مزاحم شوید.همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه کاهش آلودگی صوتی مراجعه کنید.

روش های جلوگیری از انتقال صدا

انتقال صدا فرآیند انتقال امواج صوتی از منبع به گیرنده از روش‌های محطی مانند هوا، آب یا مواد جامد است. انتقال صدا می‌تواند باعث ایجاد سروصدا و اختلالات ناخواسته در محیط‌های مختلف مانند خانه‌ها، ادارات، مدارس، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و غیره شود. بنابراین، یافتن روش های جلوگیری از انتقال صدا باعث آرامش صوتی و جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار در هر محیطی خواهد شد. روش های جلوگیری از انتقال صدا به سه روش اساسی تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از: 1. جذب (absorption) 2. بازتاب و انعکاس (reflection) 3. ایزولاسیون (isolation) هر روشی مزایا و معایب خاص خود را دارد و می‌توان از آنها به تنهایی یا به صورت ترکیبی برای جلوگیری از انتقال صدا و حذف صدای مزاحم استفاده کرد. 

جلوگیری از انتقال صدا؛ فرآیند جذب صدا

روش جذب برای جلوگیری از انتشار صوت به فرآیند تبدیل انرژی صوتی به انرژی گرمایی گفته می‌شود. این یکی از روش های جلوگیری از انتقال صدا است که در این فرآیند برای جلوگیری از انعکاس صدا و جلوگیری از سر و صدا مواد مشبک، منفذدار و فیبری استفاده می‌شود تا سطوح وسیعی که فضاهای هوایی کوچک دارند، را بپوشاند. در واقع این مواد به‌عنوان عایق‌ عمل می‌کنند تا امواج صوتی را هنگام عبور حذف می‌کنند. نمونه‌هایی از مواد جاذب که برای جلوگیری از انتقال صدا استفاده می‌شوند می‌توان به فوم آکوستیک، پشم شیشه، فایبرگلاس، سلولز، پنبه و... اشاره کرد. فرآیند جذب برای کاهش طنین و پژوال صدا در داخل اتاق و جلوگیری از انعکاس صدا از دیوارها، سقف، کف و سطوح دیگر موثر است. همچنین جلوگیری از انتشار صوت در فرآیند جذب با افزودن یک لایه جاذب در یک یا هر دو طرف دیوار یا پارتیشن انجام می‌شود. با این‌حال جذب به تنهایی برای جلوگیری از سر و صدا در سطوح بالای انتقال صدا به‌ویژه در فرکانس‌های پایین کافی نیست؛ زیرا باعث جلوگیری از لرزش صدا در دیوار یا پارتیشن نمی‌شود.  برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه مقابله با صدای انتقالی بپردازید.

جلوگیری از انتشار صوت ؛ فرآیند بازتاب و انعکاس صدا 

بازتاب یا انعکاس صدا به فرآیند برگشت امواج صوتی از یک سطح یا یک جسم گفته می‌شود. این یکی از روش های جلوگیری از انتقال صدا است که با استفاده از مواد سخت و متراکم که دارای ضریب جذب پایین و ضرب انعکاس بالا هستند، انجام می‌شود. در نتیجه از انعکاس می‌تواند برای جلوگیری از انتقال صدا استفاده کرد. موادی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌عنوان موانع عمل می‌کنند تا انرژی صوتی را به منبع یا دور از گیرنده منعکس کنند. عمدتاً موادی که برای جلوگیری از انعکاس صدا در این فرآیند استفاده می‌شود، مواد بازتابنده فلز، بتن، آجر، سنگ، شیشه و... هستند. انعکاس برای جلوگیری از انتقال مستقیم صدا از یک فضا به فضای دیگر با ایجاد یک مانع جامد بین آنها موثر است. فرآیند انعکاس برای جلوگیری از انتقال صدا مستقیم از یک فضا به فضای دیگر با ایجاد یک مانع جامد بین آن‌ها موثر است. همچنین از انعکاس می‌توان برای هدایت مجدد امواج صوتی و بهبود کیفیت آکوستیک یک فضا با ایجاد پخش‌کننده‌هایی که امواج صوتی را در جهات مختلف پراکنده می‌کنند، استفاده کرد. با این حال، انعکاس به تنهایی می‌تواند مشکلاتی مانند افزایش طنین و پژواک در یک فضا را با بازتاب بیش از حد انرژی صوتی به داخل آن ایجاد کند. 

جلوگیری از سر و صدا؛ فرایند ایزولاسیون صدا

ایزولاسیون فرآیند جداسازی منبع یا گیرنده از رسانه‌ای است که امواج صوتی را ارسال می‌کند. این یکی دیگر از روش های جلوگیری از انتقال صدا است که با استفاده از مواد ارتجاعی یا منعطف که دارای سفتی کم و ضریب میرایی بالا هستند، انجام می‌شود. مواد مورد استفاده در این فرآیند مانند لاستیک، فوم، چوب پنبه، نئوپرن و... به‌عنوان ضربه‌گیر یا فنر عمل می‌کنند که باعث کاهش ارتعاش و جلوگیری از انتقال صدا از یک سازه به سازه دیگر می‌شود. ایزولاسیون صدا برای جلوگیری از انعکاس صدا و کاهش انتقال صدای هوا و ضربه کاربرد دارد که با ایجاد یک شکاف هوا یا یک لایه نرم بین دو ساختار یا سطح انجام می‌شود. همچنین می‌توان از این روش برای کاهش لرزش و صدای ماشین‌آلات و یا تجهیزات دیگر استفاده کرد. با این حال، ایزولاسیون به تنهایی می‌تواند یکپارچگی سازه و پایداری یک سازه یا سطح را با تضعیف ارتباط آن با سایر سازه‌ها یا سطوح کاهش دهد. برای انتخاب هر کدام از روش های جلوگیری از انتقال صدا باید فاکتورهای مختلفی از جمله نوع و سطح منبع صدا، ویژگی‌ها و نیازهای فضای گیرنده، خاصیت و در دسترس بودن مواد، بررسی امکان نصب و راه‌اندازی و هزینه را در نظر بگیرید.کی فونیک مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز عایق صوتی پارتیشن را در اختیار شما قرار دهد.

جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار

صدای ناهنجار یا غیرطبیعی به هر صدای ناخواسته یا ناخوشایندی گفته می‌شود که باعث آزار، ناراحتی یا تداخل در فعالیت‌های عادی شود. صدای ناهنجار می‌تواند از منابع مختلفی مانند ترافیک، ساخت‌و‌ساز، ماشین‌آلات، لوازم خانگی، موسیقی و... نشأت بگیرد. این در حالی است که اگر جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار انجام نشود، می‌تواند اثرات منفی بر سلامت و رفاه انسان مانند استرس، کاهش شنوایی اختلالات خواب و... داشته باشد. بنابراین، یافتن راه‌های موثر برای جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار بسیار مهم است. سه روش اساسی برای جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار وجود دارد که عبارتند از: 1. کنترل منبع (source control) 2. کنترل مسیر (path control) 3. کنترل گیرنده (receiver control) هر روشی مزایا و معایب خاص خود را دارد و می‌توانید از آن‌ها به تنهایی یا به صورت ترکیبی برای رسیدن به حذف صدای مزاحم، جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار و جلوگیری از انتشار صوت استفاده کنید.  شما میتوانید برای کسب اطلاعات و یا خرید پنل آکوستیک با کارشناسان ما تماس بگیرید.

جلوگیری از انتشار صوت؛ کنترل منبع

یکی از روش‌های جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار کنترل منبع است. در این فرآیند منبع اصلی صدا کنترل و مدیریت می‌شود. کنترل منبع را می‌توان با استفاده از تجهیزات یا فرآیند‌های مختلف به‌دست آورد. برخی از فرآیندهای جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار در روش کنترل منبع عبارتند از: • جلوگیری از سر و صدا با جایگزینی تجهیزات یا فرآیندهای پر سر‌و‌صدا با تجهیزات کم صداتر، مانند موتورهای الکتریکی به جای موتورهای دیزل، درایوهای تسمه به جای درایوهای زنجیری و ... • حذف صدای مزاحم با نصب صدا خفه کن یامحفظه‌های صوتی روی تجهیزات یا فرآیندهای پر سر‌و‌صدا، مانند کمپرسورهای هوا، فن‎ها، ژنراتورها و... • تنظیم سرعت، فرکانس یا مدت تجهیزات یا فرآیندهای پر سروصدا، مانند کاهش دور موتورها، محدود کردن استفاده از ابزار ضربه و ... برای جلوگیری از انعکاس صدا • انجام تعمیرات و نگه‌داری منظم از تجهیزات یا فرآیندهای پر سر‌وصدا، مانند روغن‌کاری قطعات متحرک، تعویض قطعات فرسوده یا آسیب دیده و... برای جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار • جابه‌جایی تجهیزات یا فرآیندهای پر سر‌و‌صدا از گیرنده‌های حساس، مانند قرار دادن آن‌ها در اتاق‌های ایزوله، زیرزمین‌ها، یا در فضای باز 

جلوگیری از انتقال صدا؛ کنترل مسیر

یکی دیگر از راه‌کارهای جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار کنترل مسیر است. فرآیند کنترل مسیر به ضعیف یا مسدود کردن صدا از طریق محیط مانند هوا و یا ساختار مانند دیوارها انجام می‌شود که منبع و گیرننده را به‌هم متصل می‌کند. کنترل مسیر را می‌توان با استفاده از موانع، جاذب‌ها، جداکننده‌ها یا پخش‌کننده هایی که امواج صوتی را منعکس، جذب، جداسازی یا پراکنده می ‌نند، به دست آورد. برخی از نمونه‌های کنترل مسیر برای جلوگیری از انتشار صوت عبارتند از: • ایجاد مانع بین مسیر مستقیم امواج صوتی بین منبع و گیرنده مانند گذاشتن نرده، دیوار، پرده و غیره برای جلوگیری از سر و صدا • استفاده از مواد جاذب مانند فوم آکوستیک، فرش، پرده و... بر روی سطوحی که امواج صوتی را در داخل اتاق یا محفظه منعکس می‌کنند که باعث جلوگیری از انعکاس صدا و کاهش طنین می‌شود. • نصب مواد ایزوله مانند لنت‌های لاستیکی، نوارهای فوم، کاشی‌های چوب پنبه‌ای و... بین دو سازه یا سطح که باعث کاهش ارتعاش و جلوگیری از سر و صدا می‌شود. • ایجاد پخش‌کننده‌هایی بر روی سطوح که امواج صوتی را در داخل یک اتاق یا محفظه منعکس می‌کند و سپس صوت در جهات مختلف پراکنده می‌شود. کار باعث حذف صدای مزاحم و جلوگیری از انعکاس صدا می‌شود. 

مطلب پیشنهادی: دیتیل اجرای عایقکاری صوتی

جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار؛ کنترل گیرنده

کنترل گیرنده نیز فرآیند دیگر برای جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار است. کنترل گیرنده فرآیند محافظت یا افزایش توانایی شنوایی و راحتی گیرنده‌ای است که در معرض صدای ناهنجار قرار دارد. کنترل گیرنده را می‌توان با استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی، تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های حذف نویز یا استراتژی‌های رفتاری به‌دست آورد. نمونه‌هایی از فرآیند کنترل گیرنده برای حذف صدای مزاحم و جلوگیری از انتشار صوت عبارتند از: • استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی مانند گوش‌گیر که باعث حذف صدای مزاحم و جلوگیری از سر و صدا و مشکلات شنوایی می‌شود. • استفاده از تجهیزات پزشکی مانند سمعک یا کاشت حلزون که سیگنال‌های صوتی را تقویت و پردازش می‌کند و آنها را به گوش داخلی یا عصب شنوایی می‌رساند. این روش در جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار و جلوگیری از انعکاس صدا بسیار موثر است. • استفاده از دستگاه‌های حذف نویز مانند هدفون‌های حذف سروصدا که با تولید موج صوتی مخالف نه تنها باعث حذف موج ناخواسته می‌شود بلکه روشی مناسب برای جلوگیری از سر و صدا نیز است. 

روش های جلوگیری از انعکاس صدا

انعکاس صدا فرآیند برگشت امواج صوتی از یک سطح یا یک جسم است. انعکاس صدا می‌تواند باعث مشکلاتی مانند افزایش سطح نویز، کاهش درک گفتار، کیفیت صدای ناهنجار و پژواک یا طنین ناخواسته در محیط‌های مختلف مانند سالن‌ها، کلاس‌های درس، محیط‌های کاری و غیره شود. بنابراین باید راه‌کارهایی برای جلوگیری از انعکاس صدا با هدف آسایش صوتی و افزایش کیفیت محیط انجام داد. برای جلوگیری از انعکاس صدا کلیه راه‌کارهایی که پیش‌تر در قسمت‌های جلوگیری از انتقال صدا یعنی جذب، بازتاب و ایزولاسیون، جلوگیری از سر و صدا و جلوگیری از انتقال صدای ناهنجار ارائه شده است، در جلوگیری از انعکاس صدا و جلوگیری از انتشار صوت تاثیرگذار هستند. با این‌حال راه‌کارهای زیر نیز برای جلوگیری از انعکاس صدا و جلوگیری از انتشار صوت می‌توانند بسیار موثر باشند: - استفاده از عایق صوتی یا حرارتی مانند پشم شیشه در دیوارها، سقف و کف - عدم اتصال مستقیم دستگاه‌های صوتی، مانند بلندگو به دیوار، سقف یا زمین و... برای جلوگیری از هرگونه ارتعاش و جلوگیری از انعکاس صدا - هر چقدر اجزای فضا اتاق مانند دیوارها، سقف و کف با مواد ساده جاذب صوت ماننده پرده‌های کلفت، فرش و... پوشانده شود، انعکاس صدا و سروصدا نیز کاهش می‌یابد. - در محیط‌های کاری و استودیوها برای جلوگیری از انعکاس صدا به‌طور کامل باید حتماً از عایق صوتی آکوستیک و فوم استفاده کنید. - برای جلوگیری از انتشار صوت و انعکاس آن کلیه درزها را مسدود کنید. برای این‌کار کافی است به چارچوب‌های پنجره و درب درزگیر یا چسب درزگیر متصل کنید. این کار باعث کاهش صدا تا 10 دسی‌بل (dB) می‌شود.


مقالات مرتبط