با توجه به آسیب‌های فراوانی که صنعت،‌ تکنولوژی و زندگی مدرن به محیط زیست ما تحمیل کرده است،‌ اهمیت و توجه به آسیب‌های احتمالی به محیط زیست از ضروریات زندگی امروزی در همه ابعاد آن است. یکی از جاهایی که می‌توان این مهم را تحقق بخشید استفاده از ابزار و روش‌هایی است که با آنها به هر چه بیشتر دوستدار محیط زیست شدن بناها و ساختمان‌هایی که می‌سازیم توجه کنیم. در اینجا چند ویژگی خاص ساختمان‌های سبز را برمی‌شمریم و سپس از اهمیت و مزایای استفاده از عایق‌های ساختمانی در حفاظت از محیط زیست می‌پردازیم.

دوستدار محیط زیست به چه معنا است؟

یک ساختمان دوستدار محیط زیست ساختمانی است که در روند ساخت و نگهداری آن از همه مواردی که ممکن است به نوعی به محیط زیست آسیب برساند، تا حد امکان اجتناب شود. شاید نتوان یک بنای صددرصد محیط زیستی را ایجاد کرد،‌ اما می‌توان برای داشتن چنین بنایی تلاش کرد. به طور کلی در روند ساخت یا بازسازی یک ساختمان به سه طریق می‌توان آسیب به محیط زیست را کاهش داد: در استفاده از مصالح و ابزار ساخت با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و طبیعی از طریق بهینه‌سازی مصرف انرژی و عایق‌بندی بنا 

همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه محصول سبز مراجعه کنید.

مزایای ساخت یک بنای سازگار با محیط زیست

شما با ساخت یک بنای دوستدار محیط زیست باعث کاهش آلودگی‌های محیط زیستی و تخریب فزاینده و آسیب‌رسان به اکوسیستم می‌شوید؛ اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. شاید سال‌هایی نه‌چندان دور توجه به این نکته هزینه‌بردار بود و تنوع و مقدار کم مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست باعث بالا رفتن هزینه‌ها می‌شد؛ اما خوشبختانه در سال‌های اخیر، بازار شاهد تنوع خوبی از مواد سازگار با محیط زیست است و شما تقریبا نسخه محیط زیستی و نسبتا ارزان‌قیمت‌تر هرگونه مصالحی را که برای ساخت یک ساختمان پایدار نیاز دارید می‌توانید بیابید.

ویژگی‌های ساختمان دوستدار محیط زیست

 در چه صورت می‌توانیم به یک ساختمان،‌ سبز یا دوستدار محیط زیست بگوییم؟‌ برای ساخت یک بنای پایدار و سازگار با محیط زیست رعایت نکات زیر ضروری است: 

 طراحی سبز

برای داشتن یک ساختمان دوستدار محیط زیست خیلی بیشتر از شروع ساخت باید به فکر پایدارسازی بنا بود. از انتخاب مکان مناسب برای ساخت، طراحی منطبق با محیط و دوستدار طبیعت، معماری و مصالح و ابزار ساخت گرفته تا‌ طراحی داخلی و دکوراسیون و مبلمان همه و همه باید در راستای سازگاری با اصول زیست محیطی و رعایت آنها انجام شود. در این سبک از بنا، حتی مکان قرارگیری پنجره‌ها و درب‌های ورودی نیز اهمیت دارد. همچنین رنگ ساختمان می‌تواند در پایدار بودن یا نبودن آن نقش ایفا کند. استفاده از مصالح سازگار با محیط زیست انتخاب و استفاده از مصالح و موادی که بیشترین سازگاری را با طبیعت دارند بسیار اهمیت دارد. باید توجه داشت که مصالحی مورد استفاده قرار گیرد که حتی در روند تولید آنها کمترین آلودگی و آسیب به محیط زیست وارد می‌شود و به‌کارگیری آنها در ساختمان باعث تولید آلودگی‌های محیط زیستی بیشتر نشود. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه نقطه آسایش صوتی بپردازید.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

کم کردن استفاده ار سوخت‌های آلاینده و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیری چون برق حاصل از پنل‌های خورشیدی می‌تواند گام مهمی در بنای یک ساختمان سازگار با محیط زیست باشد. علاوه بر آنها، باید به بهره‌وری حداکثری از انرژی‌های الکتریکی و فسیلی توجه داشت. استفاده از نورپردازی مناسب و به‌کارگیری لوازم خانگی کم‌مصرف از ضروریات یک ساختمان دوستدار طبیعت است. 

عایق‌بندی مناسب

یکی از مهم‌ترین مواردی که در حداکثر کردن بهره‌وری انرژی نقش به‌سزایی دارد،‌ استفاده از عایق‌های مناسب و رعایت اصول عایق‌بندی ساختمان است. 

 توجه به موارد مرتبط با آب و فاضلاب

صرفه‌جویی در مصرف آب با توجه به گرمایش زمین و کمبود منابع آبی در همه نقاط دنیا از دیگر مواردی است که در طراحی و ساخت ساختمان باید مورد توجه قرار بگیرد. به‌علاوه استفاده از سیستم مناسب دفع یا تصفیه فاضلاب از واجبات یک ساختمان دوستدار محیط زیست است. 

مطلب پیشنهادی: مقابله با صدای انتقالی

مدیریت پسماند 

توجه به روش‌های دفع زباله و بازیافت مواد مصرفی، یکی دیگر از ویژگی‌های ساختمان سبز است. قبل از ساخت، بهتر است به این موارد فکر شود. به‌علاوه، یک ساختمان سبز باید ساکنین سبزاندیشی نیز داشته باشد؛ افرادی که دغدغه محیط زیست داشته باشند و از روش‌های مختلف کاهش تولید پسماند و بازیافت موثر آنها اطلاع داشته باشند. 

بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و هوشمندسازی بنا

فناوری‌های هوشمند و اینترنت اشیاء این روزها ابزارهای مناسبی را جهت بالا بردن کیفیت ساخت بناها و مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد. با استفاده از این تکنولوژی‌های جدید می‌توان ساختمان دوستدار محیط زیست ساخت و از آن بهره برد. 

مصالح ساختمانی پایدار 

خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه به اثرات محیط زیستی در زندگی افراد بیشتر شده و همین موضوع عامل تولید و ساخت موادی است که در آنها نهایت تلاش برای تخریب کمتر محیط زیست به کار می‌رود. مصالح ساختمانی فراوانی در بازار عرضه می‌شود که دوستداران محیط زیست با کمی جستجو و دقت می‌توانند تهیه و در ساخت و سازها از آنها استفاده کنند.کی فونیک مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز عايق صدا را در اختیار شما قرار دهد.

انواع عایق‌ها 

مهم‌ترین عامل دوستدار محیط زیست در ساخت یک بنا استفاده از عایق‌ها است، که همزمان از اتلاف انرژی جلوگیری و آسایش و آرامش بیشتری نیز برای ساکنین فراهم می‌کند. انواع مختلفی از عایق‌ها را می‌توان در ساخت یک ساختمان به‌کار برد. بسته به نوع کارکرد هر عایق و انتظاری که از آن دارید،‌ ممکن است در یکی از دسته‌های زیر قرار بگیرد: 

عایق صوتی 

با توجه به فاصله کم آپارتمان‌های امروزی،‌ همواره سروصدای تولیدشده از خانه‌های مجاور به میزان زیادی توسط همسایه‌ها شنیده شده و باعث آزار و ناراحتی افراد می‌شود. بهتر است در محیط خانه یا محل کار علاوه بر استفاده از در و پنجره‌های دوجداره، که به میزان زیادی از انتقال صدای بیرون به درون خانه جلوگیری می‌کند،‌ در ساخت بنا نیز از عایق صوتی استفاده شود. این کار موجب می‌شود ساختمانی دوستدار محیط زیست داشته باشید و از رنجش و دلخوری احتمالی از همسایه‌ها و صداهای محیطی کاسته شود. 

عایق حرارتی یا برودتی 

به منظور کاهش مصرف انرژی و حفظ بهتر و طولانی‌تر گرما و سرمای محیط، می‌توان از عایق‌های حرارتی و برودتی استفاده کرد. این کار باعث می‌شود در زمستان نیاز کمتری به استفاده از وسایل گرمایشی از قبیل بخاری و پکیج داشته باشید و در تابستان از هدر رفت خنکای ایجاد شده توسط کولر و اسپیلت جلوگیری کنید. عایق رطوبتی شاید بتوان گفت قدیمی‌ترین و مهم‌ترین عایقی که در ساخت ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته، عایق رطوبتی است. جهت جلوگیری از نفوذ باران، سقف‌ها را با ایزوگام یا سایر روش‌ها عایق‌بندی می‌کردند. با ساخت آپارتمان‌ها و ساختمان‌های چندطبقه، عایق‌های رطوبتی برای سایر مکان‌های بنا مثل سرویس‌ بهداشتی،‌ حمام،‌ نما یا استخر نیز ضرورت پیدا کرد. با استفاده از این نوع عایق‌ها می‌توان از نشت و ترکیدگی لوله‌ها که موجب خسارت به ساختمان و هدر رفت منابع آبی است،‌ تا حد زیادی پیشگیری کرد. برای حفظ محیط پیرامون خود و زیست سالم‌تر و آرام‌تر،‌ لازم است که به پایداری ساختمان‌هایی که می‌سازیم و بناست در آنها گذارن عمر کنیم توجه ویژه داشته باشیم. با کمی دقت در انتخاب روش‌های ساخت و مصالح مورد استفاده می‌توانیم بناهایی دوستدار محیط زیست داشته باشیم.


مقالات مرتبط