با افزایش جمعیت و زیاد شدن صداهای محیطی ضرورت استفاده از از تکنیک‌های و روش‌های مختلف برای کاهش آلودگی صوتی و برگرداندن آرامش به محیط‌های زندگی و کار احساس می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با یک روش مناسب و کاربردی یعنی استفاده از رول عایق صدا برای کاهش انتقال صدا و برگرداندن آرامش به محیط کار و زندگی آشنا کنیم. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

عملکرد رول عایق صوتی

 برای اینکه بدانیم رول عایق صوتی چیست و چه عملکردی دارد، ابتدا باید با نحوه پخش امواج صوتی در محیط آشنا شویم. امواج صوتی در هوا حرکت می‌کنند و با برخورد به سطوح مختلف جذب یا منعکس می‌شوند. در صورتی که برخورد امواج صوتی با سطوح صاف باشد، محیط پر سر و صدایی ایجاد می‌شود. اما با استفاده از رول عایق صدا، امواج صوتی جذب می‌شوند و انتقال نویز کاهش پیدا می‌کند. همچنین لازم است بدانید عملکرد رول عایق صوتی با اختلاف میزان صدای فرودی و صدای نفوذ شده بر اساس دسی‌بل نمایش داده می‌شود. هر چقدر میزان این عدد بالاتر باشد، نشان دهنده این است که خاصیت عایق صدا بیشتر است. همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه فوم عايق صدا مراجعه کنید.

انواع رول عایق صوتی 

اگر شما هم از سر و صدای زیاد محیط خسته شدید و می‌خواهید یک محیط آرام و ساکت برای زندگی یا کار را تجربه کنید، بهتر است از انواع رول عایق صدا استفاده کنید. موارد زیر پرکاربردترین رول‌های عایق صوتی هستند.

رول عایق صوتی آکوستیک

رول عایق صدا آکوستیک انواع مختلفی دارد که از لحاظ کارکرد با هم تفاوت دارند. تفاوت این رول‌ها در میزان ضخامت‌ها و میزان جذب صدا است که بر اساس دسی‌بل مشخص می‌شود. بنابراین بهتر است قبل از خرید رول عایق صوتی حتما به وزن، ضخامت و کارکرد آن توجه کنید و مناسب‌ترین عایق را متناسب با سر و صدای محیط خریداری نمایید. برای نصب و استفاده از رول عایق صوتی هیچ محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید آن را روی دیوار و سقف نصب کنید. تنها نکته‌ای که درباره این عایق‌ها بهتر است اطلاع داشته باشید این است که قیمت تقریبا بالایی دارند.برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه عایق صوتی توکار بپردازید.

رول عایق صدا پشم سنگ

پشم سنگ یکی دیگر از عایق‌های مناسب است که می‌تواند میزان آلودگی صوتی را کاهش دهد. زیرا این ماده نسبتا سفت و سخت است و می‌تواند صدا را به خوبی جذب کند. عایق پشم سنگ هم مانند عایق آکوستیک ضخامت‌ها و تراکم‌های مختلفی دارد که خریدار می‌تواند متناسب با میزان سر و صدای محیط، مناسب‌ترین عایق را انتخاب کند. مزیت مهم رول عایق صدا پشم سنگ این است که قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و در برابر آتش و رطوبت هم مقاومت بالایی دارد و به راحتی خراب نمی‌شود. اما باید به این نکته دقت داشته باشید که پشم سنگ موجب تحریک دستگاه تنفسی می‌شود و فردی که کار نصب و برش آن را انجام می‌دهد باید حتما از وسایل تنفسی محافظ استفاده کند تا درگیر مشکل نشود. 

رول عایق صدا پلی یورتان 

یکی دیگر از عایق‌های صوتی مناسب و پرمصرف، فوم‌های پلی یورتان هستند. این محصول یک رول عایق صدا و حرارت مناسب است که در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری و محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده شیمیایی تشکیل دهنده آن ایزوسیانات و پلی‌ال است که می‌توانند محافظ مناسبی برای جلوگیری از انتقال سر و صدا ایجاد کنند. 

فوم‌های xps در رول عایق صدا

اگر می‌خواهید دیواره‌های یک سازه را با رول عایق صدا مناسب بپوشانید و ضریب انتقال صدا را به شدت کاهش دهید، فوم‌ xps انتخاب بسیار مناسبی است. این فوم‌ها علاوه بر اینکه عایق صدای مناسبی است، عایق رطوبتی و حرارتی مطلوبی هم ایجاد می‌کند. متریال مورد استفاده برای ساخت این فوم‌ها پلی استایرین اکسترود است که از سلول‌های بسته تشکیل شده است. مزیت استفاده از رول عایق صوتی از جنس فوم xps این است که وزن بسیار سبکی دارد و مقاومت و ماندگاری آن بالاست. بنابراین هیچ بار اضافی به ساختمان وارد نمی‌کند و تا مدت زمان طولانی قابل استفاده است.

فوم ریباند در رول عایق صدا

فوم ریباند یکی دیگر از محصولات مناسب برای ایجاد عایق صوتی است که از کنار هم قرار گرفتن فوم‌های پلی‌یورتان تشکیل می‌شود. این محصول قابلیت برش زدن به ابعاد مورد نظر و استفاده اختصاصی را دارد. البته حتما باید هنگام خرید دقت کنید که محصولی باکیفیت خریداری کنید تا هنگام برش ضایعات آن زیاد نباشد.

خرید رول عایق صدا 

در ادامه ضمن نام بردن نکات خرید رول عایق صدا به بررسی آن ها میپردازیم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.کی فونیک مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز عایق صوتی روکار را در اختیار شما قرار دهد.

 ماندگاری و دوام محصول

قطعا برای خریداران جالب نیست، مدتی کوتاه بعد از خرید رول عایق صوتی مجبور به تعویض آن و صرف هزینه شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از خرید از کیفیت و ماندگاری محصول مطمئن شوید و سعی کنید مرغوب‌ترین محصول که استحکام فیزیکی بالایی دارد را انتخاب کنید.

ضریب جذب رول عایق صدا 

همان‌طور که پیش از این هم بیان کردیم ویژگی مهم رول عایق صدا خاصیت جذب صدا است. بنابراین قبل از خرید باید ضریب جذب آن را بررسی کنید و محصولی که عایق مناسب‌تری در برابر سر و صداست را خریداری کنید. برخی از محیط‌ها سر و صدای بیشتری دارند و نیاز به عایق‌هایی با ضریب جذب بالاتر دارند تا محیط آکوستیک باشد. 

 ایجاد عایق حرارتی مناسب

رول عایق صدا که عایق حرارتی هم باشد و بتواند در مقابل شعله آتش مقاومت کند، محصول کاربردی‌تری است. بنابراین بهتر است قبل از خرید به این ویژگی هم دقت کنید و محصولی را انتخاب کنید که در صورت بروز حریق بتواند از انتشار آن به فضاهای دیگر جلوگیری کند. 

سبکی و انعطاف‌پذیری عایق صوتی

بین ویژگی‌های مختلف رول عایق صوتی، لازم است به سبکی و انعطاف‌پذیری آن هم توجه کنید. زیرا فوم‌هایی که سبک هستند به راحتی جابه‌جا و نصب می‌شوند و مشکلی برای آماده کردن محیط ایجاد نمی‌کنند. 

مطلب پیشنهادی: عایق صوتی کف

 محافظت از محیط زیست با عایق صوتی 

 بین انواع مختلف رول عایق صدا محصولی را انتخاب کنید که آسیبی به محیط زیست وارد نکند. عایق‌های ضد باکتری و ضد قارچ با محیط زیست سازگارترند و صدمه‌ای به آن وارد نمی‌کنند.

قیمت رول عایق صوتی

یکی از دغدغه‌های مهم خریداران قیمت محصولی است که قصد خرید آن را دارند. برای اینکه بتوانید خریدی به صرفه و موفق را تجربه کنید و محصول باکیفیت و مرغوبی بخرید، بهتر است قبل از خرید قیمت رول‌های عایق صوت مختلف را با هم مقایسه کنید. عایق‌های جذب کننده صدا از متریال‌های جدید و پرکاربردی هستند که در مکان‌های مختلف نصب می‌شوند و با جلوگیری از انتقال آلودگی صوتی محیط آرامی را برای شما فراهم می‌کنند. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات دقیق و کاملی درباره انواع رول عایق صوتی و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد و بتوانید بهترین عایق صوتی را انتخاب کنید.


مقالات مرتبط