در شرایطی قرار داریم که زندگی در آپارتمان‌های شلوغ با تعداد واحد‌های زیاد امری اجتناب‌ناپذیر شده است. درواقع افزایش جمعیت و به فراخور آن افزایش جمعیت شهرنشینان باعث شده است که شهرسازان و مسئولان شهری در سراسر جهان به ساخت آپارتمان‌ها و برج‌ها روی آورده و خانه‌های قدیمی و حیاط‌دار مستقل را با این ساختمان‌های بزرگ و پرواحد جایگزین کنند. اما آنچه در این روند جدید و تاحدود زیادی اجباری تبدیل به دغدغه می‌شود، حفظ حریم شخصی ساکنین آپارتمان‌ها، همچنین تامین آرامش آن‌ها است. یکی از مواردی که این آرامش و حریم را دست‌خوش چالش‌های متعدد می‌کند، انتقال و نفوذ صدای واحد‌ها مجاور و نزدیک، به یکدیگر است. به‌همین دلیل استفاده عایق‌های صوتی مختلف مانند عایق صدای دو منظوره در ساخت و سازهای امروزی یک امر ضروری و لازم تلقی می‌شود. اکنون قصد داریم درباره عایق صوتی دو منظوره صحبت کرده و اطلاعاتی را درباره این محصول دراختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

عایق صوتی چیست ؟

 یکی از شکایت‌های رایج در آپارتمان‌ها نفوذ راحت صدا است. فرقی ندارد که واحدها در طبقات بالا و پایین باشند یا در مجاورت هم، درهر صورت انتقال صدا اتفاق می‌افتد و ساکنین و همسایه‌ها را آزار خواهد داد. تنها در یک صورت می‌توان از این موضوع ناخوشایند و آزاردهنده در امان ماند و آن استفاده سازندگان از عایق‌های استاندارد و مناسب است. تصور کنید که غروب یک روز کاری به خانه آمده و خسته از کار، ترافیک و سر و صدای عذاب‌آور خیابان به سکوت منزل‌تان پناهنده شده‌اید. اما فرزند کوچک همسایه کناری یا همسایه طبقه بالا شروع به بازی و خنده می‌کند. ممکن است از همسایه بخواهید که کودکش را کنترل کند. اما اینکار چقدر برای او امکان پذیر است؟ البته اگر سازنده، با رعایت استانداردهای لازم، از عایق‌های مناسب و کارآمد در دیوارها و سقف و کف استفاده کرده باشد، آرامش و سکوت منزل شما با هیچ صدایی مختل نخواهد شد. بنابراین عایق صوتی از ملزومات ساخت و ساز این روزها است. همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه عایق صوتی پلنیوم باکس مراجعه کنید.

ضرورت استفاده ازعایق صوتی دو منظوره

بحران انرژی و گرمایش زمین باعث شده است که عایق حرارتی نیز مانند عایق صوتی از الزامات ساخت و سازهای مدرن محسوب شود. اگر ساختمان از عایق حرارتی مناسب و در و پنجره استاندارد بهره نبرد، با هدررفت جدی انرژی روبرو هستیم. عایق‌های حرارتی به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که مانع از تبادل گرمایی از دیوارها، سقف و کف می‌شوند. به‌این ترتیب که اجازه عبور گرما و سرما (ورود و خروج آن) را نمی‌دهند. یعنی در زمستان کمک می‌کنند که گرما از ساختمان خارج نشود و سرما به داخل نفوذ نکند. در تابستان نیز بالعکس این روند حاکم خواهد بود. این موضوع کمک می‌کند تا در زمستان و تابستان در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی بسیاری شود. ضمن اینکه نبود عایق گرمایی ممکن است فراتر از هدررفت انرژی شده و کار را به جایی برساند که خانه در زمستان گرم نشود و در زمستان سرد، درنتیجه ساکنین همواره شرایط ناخوشایندی را داشته باشند، درحالی که همواره هزینه سنگینی را برای پرداخت قبوض برق و گاز پرداخت می‌کنند. بنابراین عایق حرارتی نیز از ملزومات ساخت و سازهای امروزی محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه متریال صوتی بپردازید.

 عایق صدای دومنظوره چیست؟

 از جذابیت‌های تاثیر پیشرفت تکنولوژی بر صنعت ساخت و ساز، تولید عایق صدای دو منظوره است. شاید تصور کنید که منظور از عایق صوتی دو منظوره، عایقی است که قابلیت استفاده در شرایط مختلف و فضاهای متنوع دارد. اما باید گفت عایقی که هم مانع از نفوذ صدا می‌شود و هم تبادل دما را کنترل می‌کند، عایق صوتی دو منظوره محسوب می‌شود. انواع عایق صدای دو منظوره که می‌توانند همزمان دوکار ممانعت از نفوذ صدا و تبادل گرما را انجام دهند، معمولا دربرابر رطوبت نیز مقاومت خوبی دارند. البته این عایق‌ها لازم است که استانداردهای مشخصی از نظر وزن، ضخامت و ضدحریق بودن داشته باشند تا بتوان آن‌ها را عایق صوتی دو منظوره مناسب دانست.

 انواع عایق صوتی دو منظوره 

 انواع عایق از نظر متریال بسیار متنوعند. این موضوع هم درمورد عایق‌های صوتی و هم درمورد عایق‌های حرارتی صادق است. برای مثال عایق سلولزی، عایق پشم شیشه، عایق پشم صنعتی و ... از انواع عایق حرارتی محسوب می‌شوند. عایق‌های شانه تخم‌مرغی، یونولیتی، پشم سنگ و پلی‌یورتان نیز از از انواع عایق صوتی موجود در بازار محسوب می‌شوند. اما بعضی از این عایق‌ها در دسته عایق صوتی دو منظوره قرار می‌گیرند و همه آن‌ها قابلیت ممانعت از نفوذ صدا و حرارت را به‌طور همزمان ندارند. انواع عایق صدای دو منظوره از نظر متریال عبارتند از:

 عایق صوتی دو منظوره پلی یورتان 

عایق پلی یورتان از انواع عایق‌ صوتی دو منظوره موجود در بازار است که از ترکیب دو ماده ایزوسیانات و پلی ال ساخته می‌شود. این عایق به شکل فوم بوده و در سقف، دیوار و کف مورد استفاده قرار می‌گیرد.  کی فونیک مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز فوم عایق صوتی را در اختیار شما قرار دهد.

 عایق صوتی دو منظوره پشم سنگ

 پشم سنگ از عایق‌های قدیمی مورد استفاده در ساخت و ساز است که همواره به‌عنوان عایق صدای دو منظوره شناخته می‌شد. این عایق صوتی حرارتی که ضدحریق است از نوعی سنگ آذرین به نام بازالت ساخته می‌شود و قابلیت استفاده در سقف، کف و دیوار را دارد. باید اضافه کرد که این عایق وزن سبکی دارد و ضدحساسیت است. 

  عایق صدای دومنظوره پشم شیشه

 پشم شیشه یکی از قدیمی‌ترین عایق‌های صوتی حرارتی است که در مواقع و شرایط مختلف به‌عنوان یک عایق صوتی دو منظوره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول از شیشه را مذاب که به الیاف ریز دانه تبدیل شده تهیه می‌شود و ساختار الیافی و فیبری دارد. پشم شیشه در شرایط و مکان‌های مختلفی به‌عنوان عایق صوت و حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به‌دلیل آلرژی‌زایی در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان برای کارگران ساختمانی ایجاد حساسیت کند. 

عایق صدای دومنظوره فوم ایکس پی اس


 این فوم را باید یک عایق چند منظوره دانست. به‌این معنی که فوم XPS نه‌تنها یک عایق صوتی دو منظوره است، بلکه دربرابر رطوبت نیز مقاوم است. این فوم را باید از باکیفیت‌ترین و موثرترین عایق‌های صوتی حرارتی دانست که ضمن وزن کم، از استحکام و مقاومت بالایی نیز برخوردار است و ضخامت کمی هم دارد. 

  عایق صدای دومنظوره پشم سرباره 

این عایق که از بازیافت ضایعات کوره ذوب آهن به‌دست می‌آید از عایق‌های دومنظوره محسوب می‌شود. اما تاثیر آن به‌عنوان عایق حرارتی کمتر است و بیشتر به‌عنوان عایق صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پشم سنگ‌باره را باید محصول جانبی کارخانه فولاد و ذوب آهن دانست. 

  عایق صدای دومنظوره الاستومری

 از این عایق صدای دو منظوره بیشتر در عایق کاری تاسیسات ساختمان، لوله های بزرگ، سیستم گرمایشی و سرمایشی و صنعت خودرو استفاده می‌شود. مقاومت آن‌ها دربرابر انتقال صدا و حرارت خوب است و تاحدودی دربرابر رطوبت و آلودگی نیز مقاومت دارند. عایق الاستومری وزن کمی دارد و انعاطاف‌پذیری از ویژگی‌های خاص آن است. 

  عایق صدای دومنظوره ایزوهم 

عایق ایزوهم را نیز باید نوعی عایق چندمنظوره دانست که همزمان عایق صوتی، عایق حرارتی، عایق رطوبتی و عایق مقاوم سازی ساختمان محسوب می‌شود. ضخامت پایین، وزن کم، مقاومت در برابر ضربه و عمر طولانی از ویژگی‌های این محصول محسوب می‌شود. شما میتوانید برای کسب اطلاعات و یا خرید عایق آکوستیک توکار با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  عایق صدای دومنظوره یونولیت

 یونولیت را از رایج‌ترین انواع عایق صدای دو منظوره باید دانست که این روزها به‌دلیل قیمت مناسب و کارآمدی بالا استفاده از آن در ساخت و ساز بسیار دیده می‌شود. این عایق که از مشهورترین عایق‌های صوتی و حرارتی است، وزن کمی دارد و بار اضافی به ساختمان وارد نمی‌کند و قابلیت استفاده در سقف و دیوار را دارد. بعضی از این عایق‌ها گاهی به‌شکلی تولید می‌شوند که قابلیت استفاده پس از پایان ساخت و ساز را هم دارند. برای مثال ممکن است شما در خانه‌ای ساکن شوید و پس از سکونت متوجه تبادل صدای زیاد بین طبقات یا دیوارهای مشترک با واحدهای مجاور شوید. یا اینکه بخواهید یک اتاق خانه را تبدیل به استدیو نوازندگی کنید و در آن به تمرین ساز بپردازید. در این مواقع می‌توان از پنل‌های عایق دکوراتیو کمک گرفت. توصیه می‌شود که برای عایق دکوراتیو نیز از انواع عایق صدای دو منظوره کمک بگیرید. چرا که این عایق‌ها می‌توانند در کاهش مصرف انرژی نیز به شما کمک کرده و از این جهت هم مقرون به‌صرفه باشند. 

خرید عایق صدای دو منظوره

 انواع عایق‌ صوتی دو منظوره مانند دیگر عایق‌های صوتی و حرارتی برای استفاده در قیمت‌های مختلف تولید می‌شوند. بعضی از آن‌ها قابل استفاده در سقفند، ‌برخی قابل استفاده در دیوار و بعضی برای کف مناسبند. ضمن اینکه همه آن‌ها به دو صورت روکار و توکار تولید می‌شوند که بتوان در شرایط مختلف از آن‌ها کمک گرفت. البته آنچه درمورد انواع عایق صدای دو منظوره که در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند متفاوت است، فرم و شکل آن‌ها، نحوه نصب و استفاده و ساختارشان است. برای مثال پنل روکار عایق صوتی دو منظوره دیوار با کف یک شکل نیست. همچنین عایقی که در دیوار به‌صورت توکار نصب می‌شود ممکن است در سقف قابل استفاده نباشد. درنتیجه هنگام خرید عایق صوتی یا حرارتی باید علاوه‌بر کیفیت و کارآیی آن‌ها و درصد تاثیزگذاری‌شان به نوع کاربرد خودمان نیز توجه داشته باشیم و عایقی متناسب با نیازمان را خریداری کنیم.

 درنهایت باید گفت، استفاده از عایق‌ها، چه رطوبتی، چه حرارتی و چه صوتی در ساخت و سازهای امروز ضروری و لازم است. پس چه بهتر که استفاده از عایق صوتی دو منظوره یا عایق‌های چندمنظوره را جایگزین کنیم تا ضمن بهینه‌سازی ساختمان، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی شود. همچنین نصب انواع عایق صدای دو منظوره توکار در منازل مسکونی یا دفاتر کار، حتی پس از سکونت و نقل مکان به محل، می‌تواند ضمن تامین آسایش ما به کاهش مصرف انرژی‌مان نیز کمک کند.


مقالات مرتبط