در این مقاله در مورد عایق صدای ساختمان و عملکرد آن در ساختمان‌های مختلف صحبت کردیم. اگر برای شما مهم است که یک ساختمان ایمن و با کمترین آلودگی صوتی داشته باشید، می‌توانید از عایق صدا در ساختمان استفاده کنید. در این صورت انتقال صدا به یک محیط کاهش پیدا می‌کند.

عایق صدای ساختمان

 با توجه به افزایش آلودگی صوتی به ویژه در کلان شهرهای کشور ایران، بسیاری از مردم به دنبال عایق صدای ساختمان هستند تا بتوانند با آرامش و صدای آزاردهنده کمتری در خانه خود استراحت کنند. عایق صدا در ساختمان به لطف وجود متریال‌های عایق سازی متفاوت، به راحتی قابل انجام است. به طوری که می‌توان مراحل عایق کاری صوتی ساختمان را به صورت اصولی در هر ساختمانی از قبیل ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری انجام داد. همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه عایق صوتی روکار مراجعه کنید.

اهمیت عایق کاری صوتی ساختمان 

شلوغ بودن دنیای امروزی به دلیل وجود ماشین‌ها و موتورهای متعدد که هر کدام صدای بسیار زیادی را تولید می‌کنند، می‌تواند برای بسیاری از مردم آزاردهنده باشد. به خصوص افرادی که باید در محل کار و یا خانه خودشان سکوت مطلق داشته باشند تا بتوانند کار یا استراحت کنند. شاید در گذشته داشتن یک خانه یا شرکت ساکت و بدون آلودگی صوتی یک آرزو بود؛ اما در حال حاضر به دلیل وجود روش‌های عایق کاری صوتی ساختمان می‌توان به راحتی عایق صدا در ساختمان را انجام داد. عایق صدا در ساختمان نه تنها می‌تواند تاثیر زیادی روی کنترل صدای ورودی و خروجی از ساختمان‌ها داشته باشد، بلکه می‌تواند باعث حفظ آرامش ساکنین در یک ساختمان نیز شود. بنابراین، باید اکثر ساختمان‌های در حال ساخت به‌صورت توکار عایق‌سازی شوند. همچنین در صورتی که ساختمان‌ها در هنگام ساخت عایق سازی نشدند، امکان عایق کردن آن‌ها به صورت توکار و روکار وجود دارد. کی فونیک مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز فوم عایق صوتی را در اختیار شما قرار دهد.

 عایق صدا در ساختمان

 عایق صدا در ساختمان می‌تواند بر اساس نیاز مشتریان و کارفرمایان به دو شکل روکار و توکار انجام شود. به طور کلی، در هر مرحله از ساختمان سازی، امکان عایق سازی وجود دارد و این کارفرما است که باید مشخص کند در چه مرحله‌ای اقدامات مربوط به عایق صدای ساختمان انجام شود. اگر در حین ساختمان سازی، مراحل عایق صدا در ساختمان انجام شود؛ می‌توان از متریال‌های عایق سازی حرفه‌ای استفاده کرد که هم خصوصیات فوق العاده‌ای دارند، هم می‌توانند بدون اینکه ظاهر پیدایی در ساختمان داشته باشند، در محل استفاده شوند. در این شرایط می‌گوییم که عایق صدا ساختمان به صورت «توکار» انجام شده است. در مواردی که ساختمان به طور کامل ساخته شده باشد و فرد نیز علاقه‌ای به تخریب بخش‌هایی از ساختمان نداشته باشد، می‌توان از فوم‌ها و محصولات عایق صوتی برای عایق صدا در ساختمان استفاده کرد. این محصولات می‌توانند باعث کنترل صوت و صدا شوند و از انعکاس صوت نیز جلوگیری کنند. در این مواقع عایق کاری صوتی ساختمان به صورت «روکار» انجام شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه عایق صوتی کف بپردازید.

انواع عایق کاری صوتی ساختمان

 عایق کاری صوتی ساختمان می‌تواند در محل‌های مختلفی اجرا شود. به طور کلی، هیچ اجباری برای انجام این کار در محل خاصی نیست و حتی می‌توان برای دیوار و یا فقط سقف، مراحل عایق کاری را انجام داد. البته در ساختمان‌های خاصی مانند ساختمان‌های ضبط صدا، استفاده از عایق صدای ساختمان به صورت کفپوش، دیوارپوش و سقف پوش ضروری است. به طور کلی، عایق کاری صوتی را می‌توان از نظر محل نصب به چندین دسته مختلف زیر تقسیم‌بندی کرد: 

 عایق کاری سقف ساختمان 

 سقف ساختمان می‌تواند باعث انتقال صدا از ساختمان‌های بالایی شود و تاثیر زیادی روی افزایش آلودگی صوتی دارد. البته برخی از ساختمان‌ها به صورت توکار سقف هر طبقه از ساختمان را عایق سازی صوتی کرده‌اند؛ اما اینکه این عایق کاری تا چه اندازه می‌تواند باعث کنترل صدا شود، به طور دقیق مشخص نیست. در مواردی که صدای زیادی از سقف به گوش می‌رسد، می‌توان از عایق کاری سقف ساختمان استفاده رد. عایق صدا در ساختمان از طرف سقف می‌تواند با کمک فوم‌ها و مصالح مختلفی انجام شود. به منظور عایق صدای ساختمان، در کنار اینکه باید از متریال‌های سنگین استفاده کرد؛ باید به وزن سقف نیز توجه داشت. چون به هر حال مصالح استفاده شده در سقف و کف ساختمان می‌توانند وزن مشخص و تعریف‌شده‌ای را تحمل کنند. 

عایق کاری دیوار ساختمان 

 انتقال صدا از دیوار مشترک و یا غیر مشترک می‌تواند برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری که دارای تعداد زیادی فضای متفاوت هستند، معایب زیادی را به همراه دارد. البته به لطف عایق کاری دیوار ساختمان، تا حد زیادی می‌توان از انتقال صدا از طریق دیوار جلوگیری کرد و یک محیط ایمن و بدون صدای اضافه ایجاد نمود. برای عایق صدا ساختمان از طرف دیوار، می‌توان از متریال‌های مختلفی استفاده کرد که برخی از آن‌ها به صورت روکار و برخی دیگر به صورت توکار قابل نصب هستند. فوم‌های آکوستیکی از جمله محصولاتی‌اند که معمولا به‌صورت روکار در محل نصب می‌شوند و در کنار داشتن خاصیت جذب صدا، می‌توانند مانند یک دیوارپوش نیز مورد استفاده قرار گیرند؛ اما در صورتی که نیاز به استفاده از روش عایق صدای ساختمان به صورت توکار باشد می‌توان از متریال‌های دیگری که قابلیت نصب در داخل دیوار را دارند، استفاده کرد. 

عایق کاری کف ساختمان 

کف ساختمان محلی برای عبور افراد مختلف است که معمولا می‌تواند صدای زیادی را به ساختمان‌های زیرین منتقل کرد. عایق صدای ساختمان از کف هم برای خود افرادی که در ساختمان حضور دارند حائز اهمیت است، هم برای خانه‌ها و ساختمان‌های زیر آن‌ها. چرا که با این کار می‌توان تا حد زیادی از صدای ایجاد شده در ساختمان جلوگیری کرد و از ورود صدا از طبقات زیرین نیز جلوگیری نمود. عایق کاری کف ساختمان هم به‌صورت توکار و هم به‌صورت روکار قابل انجام است. البته بهترین زمان برای عایق صدای ساختمان از کف، زمانی است که هنوز ساختمان در حال ساخت است و می‌توان از متریال‌های عایق مختلف برای عایق سازی کف و جلوگیری از انتقال صداهای مختلف استفاده نمود. شما میتوانید برای کسب اطلاعات و یا خرید فوم الاستومری عايق صدا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

متریال‌های عایق صدای ساختمان

 به منظور عایق صدای ساختمان می‌توان از متریال‌های مختلفی استفاده کرد که البته برخی از آن‌ها به‌صورت روکار و برخی دیگر باید حتما به شکل توکار در محل نصب شوند. از جمله متریال‌های قابل استفاده برای عایق صدای ساختمان عبارتند از:

 پشم شیشه

 یکی از انواع مصالح قابل استفاده برای عایق صدا در ساختمان، پشم شیشه است. پشم شیشه می‌تواند تاثیر زیادی روی کنترل صوت داشته باشد و برای محیط‌های مختلفی استفاده می‌شود. عایق پشم شیشه می‌تواند برای عایق کاری سیستم‌های گرمایش و سرمایش، عایق کاری موتورخانه ساختمان و ... استفاده کرد. این نوع عایق نسوز بوده و به دلیل وزن کم، می‌تواند برای محیط‌های داخلی گزینه خوبی محسوب شود. البته باید توجه داشت که پشم شیشه جاذب رطوبت نیز هست و بهتر است برای محیط‌های حاوی رطوبت بالا، مورد استفاده قرار نگیرد. 

پشم سنگ

 پشم سنگ رایج‌ترین و سالم‌ترین عایق حرارتی و صوتی ساختمان است. این نوع عایق صدای ساختمان دارای تراکم بالایی است و می‌تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد. پشم سنگ نیز مانند پشم شیشه نمی‌تواند مقاومت بالایی در برابر رطوبت از خود نشان بدهد؛ اما در برابر حرارت و حریق مقاوم بوده و می‌تواند به‌عنوان یک محصول دوستدار طبیعت مورد استفاده قرار گیرد. 

مطلب پیشنهادی: انواع پنل صوتی

فوم عایق صوتی شانه تخم مرغی

 یکی از انواع محصولاتی که می‌تواند برای عایق کاری صوتی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد، فوم عایق صوتی شانه تخم مرغی است. این فوم با رنگ تیره تولید شده و از جنس پلی یورتان فشرده است. از مزایای این فوم می‌توان به جذب صدای بالای آن اشاره کرد که می‌تواند برای ساختمان‌هایی که در معرض صدای بسیار زیادی قرار دارند، بسیار حائز اهمیت باشد. همچنین این فوم‌ها به دلیل داشتن پستی و بلندی‌های خاص می‌توانند صوت را با فرکانس‌های مختلف جذب کنند. این فوم‌ها در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند و قابل سفارش با تنوع بالایی برای عایق صدای ساختمان هستند. 

پنل آکوستیکی هرمی

 پنل آکوستیکی هرمی، محصولی برای عایق صدا در ساختمان است که عمدتا به صورت روکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پنل‌ها نیز از جنس پلی یورتان هستند که هم کیفیت بسیار بالایی دارد، هم می‌تواند با طول عمر زیاد خود تا چندین سال برای یک ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. ساختار هرمی و پستی و بلندی‌های موجود در این عایق صدای ساختمان باعث شده تا بتوان از آن به عنوان یکی از پربازده‌ترین عایق‌ها استفاده کرد.

 قیمت عایق کاری صوتی ساختمان

 این روزها به دلیل افزایش تقاضای مردم برای سکونت در ساختمان‌های دارای عایق صوتی، بسیاری از ساختمان‌ها با این روش‌ها عایق سازی شده‌اند؛ اما سوال رایجی که در میان افراد وجود دارد این است که قیمت عایق کاری صوتی ساختمان چقدر است؟ به طور کلی، هر چقدر کیفیت عایق صدا در ساختمان بیشتر باشد، قیمت عایق کاری نیز افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع باعث شده تا عایق کاری صدا در ساختمان‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی انجام شود. پیشنهاد ما این است که برای استعلام قیمت عایق کاری صوتی ساختمان، ابتدا نوع عایق صدا در ساختمان را مشخص کنید. سپس بر اساس متراژ و محل نصب عایق ساختمان، می‌توان قیمت را به طور دقیق محاسبه نمود. به غیر از اینکه برای عایق کاری صوتی ساختمان نیاز به خرید فوم‌های عایق و مصالح ساختمانی خاص است، یک هزینه جهت اجرای این عایق‌ها نیز باید پرداخت شود که بر اساس متراژ و میزان کار محاسبه خواهد شد.