امروزه با توجه به اینکه مردم دیگر تمایلی به محیط‌های شلوغ و پر سروصدا ندارند و شنیدن صدای محیط اطراف، آن‌ها را به‌شدت آزار می‌دهد، اهمیت استفاده از عایق‌های صدای هوابرد بسیار بیشتر شده است. به‌علاوه این کاربردهای وسیع و متنوع سبب شده است که این نوع عایق متنوع‌تر و تخصصی‌تر شود. به همین سبب، در این مقاله قصد داریم شما را با عایق صدای هوابرد، مشخصات و ویژگی‌هایش بیشتر آشنا کنیم. لذا در صورت تمایل تا پایان با ما همراه باشید. صداهایی که در اطراف ما انسان‌ها وجود دارند درعین‌حال که اگر به‌اندازه، به‌جا و مناسب به گوش برسند لذت‌بخش‌ خواهند بود، می‌توانند آزاردهنده نیز باشند. به‌عنوان‌مثال شنیدن صدای موسیقی و یا آواز جانداران مختلف بسیار زیبا و گوش‌نواز است؛ اما شنیدن برخی اصوات با فرکانس بالا به مدت طولانی و مکرر انسان‌ها را آزار می‌دهد. خوشبختانه با پیشرفت‌های ایجاد شده در زمینه علم و تکنولوژی گام‌های مثبت بسیاری در زمینه رفع چنین معضلاتی برداشت شده است. از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به ابداع و طراحی انواع عایق صدای هوابرد اشاره کرد.

عایق صدای هوابرد چیست؟

 عایق وسیله‌ای است که فشار صوتی اطراف را کاهش می‌دهد و از انتقال امواج ناخواسته جلوگیری می‌کند. این نوع عایق‌ها از متریال‌های مختلفی تولید، در بخش‌های مختلف ساختمان تعبیه می‌شوند و انواع مختلفی دارند. یکی از انواع پرکاربرد این وسیله، عایق صدای هوابرد است. عایق صدای هوابرد و یا عایق هوابرد صوت به بیان بسیار ساده ابزاری است که از انتقال اصوات اضافی از داخل به خارج و بالعکس جلوگیری می‌کند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا به آن عایق صدای هوابرد می‌گویند. برای اینکه مفهوم دقیق این عبارت را درک کنیم لازم است ابتدا با مکانیسم تولید صوت و صدا آشنا شویم.همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه لیست قیمت عایق صدا مراجعه کنید.

تمامی اصوات پس از ایجاد شدن به‌صورت موجی حرکت کرده و در نهایت به گوشی ما می‌رسند. این صداها به‌طورکلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. این دو دسته عبارت‌اند از: صداهای هوابرد: همان‌گونه که از نامش مشخص است این نوع صداها از طریق هوا منتقل می‌شوند. از جمله این صداها می‌توان به صدای پنجره و در باز، صدای تهویه، صدای آوای پرندگان، صدای اتومبیل و هواپیما، صدای رادیو و تلویزیون، صدای صحبت و مکالمه انسان‌ها و ... اشاره کرد. صداهای ضربه‌ای: این صداها غالباً در اثر وارد کردن ضربه به اشیا و وسایل مختلف ایجاد و منتقل می‌گردند. از جمله این صداها می‌توان به صدای ایجاد شده هنگام راه رفتن و صدای ابزارآلات موسیقی کوبه‌ای اشاره کرد. انواعی از عایق‌های صوتی از آنجایی که به‌منظور جلوگیری از انتقال صداهای هوابرد در ساختمان‌ها و محیط‌های مختلف طراحی و تولید شده‌اند به آن‌ها عایق صدای هوابرد می‌گویند. این ابزار کاربردی و مفید موفق شده بسیاری از صداهای آزاردهنده را در محیط‌های مختلف کاهش داده و میزان آن‌ها را کنترل نماید. به‌طورکلی تعبیه انواع عایق صوتی نظیر عایق صدای هوابرد و کوبه‌ای در ساختمان‌ها مزایای زیر را به همراه دارد: محدود کردن صداهای ناخواسته و آلودگی‌های صوتی بهبود صدا در اتاق کاهش سروصدا کنترل سروصدا و... همان‌طور که چند خط بالاتر اشاره کردیم، انتقال صدا به روش‌های مختلفی انجام می‌شود، به همین دلیل عایق‌بندی ساختمان‌ها هم باید به شکل‌های مختلف و با استفاده از روش‌های گوناگون انجام شود. ما در ادامه به معرفی انواع عایق صوتی هوابرد و کوبه‌ای می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه عايق صوت بپردازید.

انواع عایق صدای هوابرد

عایق هوابرد صوتی عمودی یا ورتیکال: این نوع عایق هوابرد صوتی انواع صداهای ایجاد شده در طبقه‌های بالا، پایین و مجاور ساختمان را به میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد. به همین دلیل هم این نوع عایق بیشتر در آپارتمان‌های پرجمعیت و بزرگ استفاده می‌شود. عایق صوتی یک‌طرفه: گاهی اوقات ابزارها و تاسیساتی که در ساختمان نصب می‌شوند می‌تواند صداهای ناهنجار و آزاردهنده بسیاری تولید کند. در چنین شرایطی است که تعبیه این نوع عایق‌ها در ساختمان‌ها از انتقال آلودگی صوتی ایجاد شده به طبقات و واحدهای زیرین جلوگیری می‌کند. عایق صوتی ضربه: مراکزی مانند بیمارستان‌ها، طبقه‌های همکف ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری روزانه بسیار پرتردد و شلوغ هستند و صدای بسیاری تولید می‌کنند. این صدا برای مردم آزاردهنده بوده و آرامش آن‌ها را سلب می‌کند. به همین دلیل هم عایق صوتی قدرتمندی به‌منظور کاهش این آلودگی‌های صوتی لازم است. عایق صوتی در برابر ضربه بهترین گزینه ممکن است. مهندسین این حوزه با به‌کارگیری این نوع عایق‌ها در مکان‌های پرتردد و شلوغ، انتقال چنین صداهایی را به حداقل ممکن می‌رسانند. عایق صوتی دیوار مشترک و یا اتاق به اتاق: این نوع عایق تنها در سقف اتاق‌ها و ساختمان‌ها تعبیه می‌شود و از انتقال صدا از یک اتاق به اتاق دیگر جلوگیری می‌کنند. باید عنوان کرد که این نوع عایق باید همراه با سایر عایق‌های قابل تعبیه در بخش‌های دیگر اتاق استفاده شود تا بدین ترتیب آلودگی صوتی کمتری ایجاد و به اطراف منتقل شود. علاوه بر تقسیم‌بندی بالا، عایق‌های صدای هوابرد و کوبه‌ای نیز از نظر جنس به چهار دسته تقسیم می‌شوند. این چهار دسته عبارت‌اند از: عایق صوتی فایبرگلاس: این نوع عایق صوتی از الیاف شیشه، سنگ و پنبه ساخته و در چارچوب‌های چوبی دیوار تعبیه می‌شوند. عایق صوتی پانل گچی: این نوع عایق از گچ ساخته و در دیوار و سقف استفاده می‌شود. عایق صوتی پنل آکوستیک: این نوع عایق از مواد معدنی مثل پشم و ... ساخته و بیشتر در سقف‌های کاذب استفاده می‌شود. عایق صوتی ویسکوالاستیک: این نوع عایق صوتی از جنس ویسکوالاستیک است و صدا اضافی را به گرما تبدیل و از این طریق آلودگی صوتی را کاهش می‌دهد. کی فونیک مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز فوم آکوستیک هرمی را در اختیار شما قرار دهد.

عایق صدای هوابرد و نکات آن

پیشنهاد ما این است که پیش از استفاده از انواع عایق صدای هوابرد و... کارهای ساده و کم‌هزینه زیر به‌منظور عایق‌بندی صوتی ساختمان انجام شود: تمامی منافذ ورود و خروج هوا به ساختمان مانند سیم‌ها، لوله‌ها و... به‌خوبی درزگیری و بسته شوند. مصالح سخت صداها را به‌سادگی انتقال می‌دهند. به همین جهت بهتر است در طراحی ساختمان‌ها این نوع مصالح کمتر استفاده شود. وسایل به‌کاررفته در طراحی و ساخت خانه از نوع آرام و بی‌سروصدا باشد. مصالح به‌کاررفته در ساخت منزل جاذب صدا باشند و از عبور صدا جلوگیری کنند. ابزار و تجهیزات صدا در محل‌های استراحت اهالی منازل قرار داده نشود. در نهایت پس از انجام کارهای بالا بهتر است نوع عایق صدای هوابرد و کوبه‌ای که جهت عایق‌کاری ساختمان استفاده می‌شود بسیار مرغوب و باکیفیت باشد تا تمامی ساکنین ساختمان و محیط بتوانند در نهایت آرامش و آسایش زندگی کنند و هیچ صدای اضافی آزارشان ندهید. ما در این مطلب به معرفی انواع عایق صوتی و مخصوصاً عایق صدای هوابرد پرداختیم. شما با مطالعه این مطلب می‌توانید بهترین نوع عایق صوتی را برای منزل، محیط کار و... خود برگزینید و بدین ترتیب از آلودگی‌های صوتی اطرافتان برای همیشه راحت شوید. چنانچه پس از مطالعه متن بالا باز هم سوالی در این زمینه داشتید می‌توانید از کارشناسان فعال در این حوزه کمک بگیرید. از اینکه وقت گران‌بهایتان را در اختیار ما قرار دادید و ما را تا پایان همراهی کردید بینهایت سپاسگزاریم.


مقالات مرتبط