اگر شما یک نوازنده، تولیدکننده پادکست، خواننده، دوبلور هستید و یا حرفه‌ای دارید که مربوط به ضبط صدا است، برای این‌که بتوانید یک صدای باکیفیت در استودیو یا حتی اتاق‌تان تولید کنید، باید به سراغ عایق صوتی استودیو بروید. عايق صدا استوديو یک وسیله‌ی ضروری برای کلیه‌ی افرادی است که هدف‌شان خروجی باکیفیت است. امروزه انواع تکنیک‌های مختلف برای عایق صوتی استودیو مانند آکوستیک کردن استودیو، فوم استودیویی و... وجود دارند. انتخاب هر کدام از این روش‌ها برای عایق صوتی دیوار استودیو به فضا، ترجیحات شخصی، بودجه و... بستگی دارد. پس بیایید انواع روش‌های عایق صوتی استودیو را بررسی کنیم تا ببینید کدام روش برای شما مناسب خواهد بود؛ اما قبل از آن بیایید یک آشنایی مختصری با عايق صدا استوديو داشته باشیم.

عایق صوتی استودیو چیست؟ 

عايق صدا استوديو به فرآیندی گفته می‌شود که برای مقاوم ساختن یک اتاق در برابر ورود و خروج امواج صوتی به‌ کار می‌رود. در واقع عایق صوتی دیوار استودیو باعث می‌شود تا هرگونه سروصدا از اتاق نه خارج شود نه وارد شود. استفاده از تکنیک‌های عایق صوتی استودیو نه تنها باعث افزایش کیفیت ضبط صداهای مختلف می‌شود بلکه در حرفه‌ای تر جلوه دادن یک فضای استودیویی نیز تأثیرگذار است. با این‌حال عايق صدا استوديو با آکوستیک کردن استودیو یا فوم استودیویی دو روش متفاوت برای بهبود کیفیت و آسایش صدا در یک اتاق هستند. عایق صوتی دیوار استودیو فرآیندی است که از ورود یا خروج صدا به اتاق جلوگیری می‌کند. در واقع این روش برای دو منظور کاربرد دارد : 1. جلوگیری از ورود صداهای ناخواسته از منابع خارجی مانند ترافیک، همسایگان، ساخت‌و‌ساز و... 2. جلوگیری از خروج و ایجاد مزاحمت برای دیگران در حین ضبط موسیقی، مکالمات و... معمولاً فرآیند عايق صدا استوديو با افزودن جرم و تراکم به دیوارها، کف، سقف، درها و پنجره‌های اتاق مانند درب‌های آکوستیک، درزگیرها، مانع صوتی وینیل انبوه و... انجام می‌گیرد تا عبور امواج صوتی را سخت‌تر کند. اما فرآیند آکوستیک کردن استودیو یا فوم استودیویی فقط برای بهبود کیفیت صدا در داخل یک اتاق کاربرد دارد. این روش عمدتاً برای افزایش وضوح، تعادل و تُن صدایی که می‌خواهید بشنوید، مانند گفتار، موسیقی یا ضبط مفید است. روش آکوستیک عمدتاً با افزودن موادی مانند فایبرگلاس، پنل‌های آکوستیک، فوم استودیویی و... در اتاق انجام می‌شود تا پژواک و طنین را کاهش دهد و امواج صوتی در اطراف اتاق جذب یا پخش شوند.همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه عایق صوتی پارتیشن مراجعه کنید.

انواع روش های عايق صدا استوديو 

اگرچه روش‌های مختلفی برای عايق صدا استوديو وجود دارد؛ اما در این میان پنج روش اصلی برای عایق صوتی دیوار استودیو بسیار رایج‌تر و موثرتر هستند که می‌توانید براساس نیاز، فضا، بودجه و... آن را برای استودیو خود استفاده کنید:

جذب (absorption) 

روش جذب رایج‌ترین و موثرترین روش برای عایق صوتی دیوار استودیو است. موادی که برای این روش عايق صدا استوديو به‌کار می‌رود معمولاً نرم و مشبک مانند فوم استودیویی، پنبه، فایبرگلاس و... هستند. این مواد با به دام انداختن امواج صوتی در داخل کیسه‌های هوا آن‌ها را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. این فرآیند میزان صدایی که از دیوارها و سقف منعکس می‌شود را کاهش می‌دهد و محیط صوتی متعادل و کنترل شده‌تری ایجاد می‌کند. برای دستیابی به نتایج متفاوت برای عايق صدا استوديو به روش جذب می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که عبارتند از: - کاشی‌های فوم آکوستیک که می‌توانند مناطق وسیعی از دیوار یا سقف را پوشش دهند، نصب آن‌ها ‌آسان و مقرون‌به‌صرفه است و در اشکال، اندازه، رنگ‌ها و ضخامت‌های مختلف در بازار وجود دارد. این مواد علاوه بر عايق صدا استوديو می‌توانند صداها و طنین‌ها با فرکانس متوسط تا بالا را نیز در اتاق کاهش دهند. - پنل‌های جذب صدا که مناطق وسیعی از دیوار و سقف را پوشش می‌دهند و دارای گزینه‌های قابل تنظیم هستند. آن‌ها معمولاً از تخته‌های فایبرگلاس و یا پشم ساخته می‌شوند و برای عايق صدا استوديو انتخابی زیبا و بسیار موثر هستند. - پنل آکوستیک تله باس شکل خاصی از آکوستیک است که برای عایق صوتی دیوار استودیو و کاهش صداهای فرکانس پایین و ارتعاشات بم و طراحی شده‌اند. آن‌ها معمولاً در گوشه‌های اتاق قرار می‌گیرند و فرم مواد آن به‌صورت لوله‌ شدن است تا وضوح و دقت صدای پایین در اتاق را بهبود ببخشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه آکوستیک سالن کنفرانس بپردازید.

جرم (Mass) 

افزایش جرم که شامل وزن یا اندازه عناصر اصلی ساختمانی مانند دیوار، سقف و غیره است، اولین و ساده‌ترین اقدامی که می‌توانید برای عایق صوتی دیوار استودیو انجام بدهید، بهبود جرم است. دیوار خشک به‌دلیل جرم متراکم نسبت به اندازه آن به‌عنوان یک عایق صوتی استودیو عالی عمل می‌کند. هرچه دیوار خشک ضخیم‌تر باشد، در جذب صدا و عايق صدا استوديو بهتر است. اگر دیوار خاصی در استودیو خود دارید که صدای بیشتری نسبت به بقیه دارد، دیوار دومی در مقابل آن بسازید که از مواد بسیار متراکم‌تری ساخته شده است تا یک عایق صوتی استودیو حرفه‌ای و کم‌ هزینه داشته باشید. 

میرایی (Damping) 

یکی دیگر از روش‌های موثر در عايق صدا استوديو روش میرایی است. مواد این روش مانند وینیل، چسب و یا فلز معمولاً متراکم و انعطاف‌پذیر هستند. آن‌ها با اتلاف انرژی ارتعاشی از یک سازه قبل از ایجاد و انتشار امواج صوتی عایق صوتی دیوار استودیو را ایجاد می‌کنند. این فرآیند میزان صدایی را که از دیوارها، کف‌ها و سقف‌ها عبور می‌کنند را کاهش می‌دهد و فضای ایزوله و ساکت‌تری را ایجاد می‌کند. برای اجرای عایق صوتی دیوار استودیو از مواد میرایی می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کنید که برخی از آن‌‌ها عبارتند از: - وینیل با بار انبوه (MLV): این یک ورق سنگین و نازک از وینیل است که می‌تواند برای افزودن جرم و چگالی به هر سطحی متصل شود. این ماده برای کاهش صداها با فرکانس پایین تا بالا و عایق صوتی دیوار استودیو بسیار موثر است. - چسب صنعتی گرین: این یک ترکیب از مواد ویسکوالاستیک است که می‌توان آن را بین دو لایه دیوار خشک یا تخته سه لایه قرار داد تا یک ردیف میرایی برای عایق صوتی دیوار استودیو ایجاد کند. این ماده می‌تواند ضربه و سروصدا را در سطوح مختلف کاهش دهد. - کانال‌های ارتجاعی:یکی دیگر از روش‌های عایق صوتی استودیو استفاده از کانال‌های ارتجاعی است. آن‌ها نوارهای فلزی هستند که می‌توان آن‌ها را به دیوار یا سقف وصل کنید تا بین آن‌ها و لایه دیوار خشک یا تخته سه لایه فاصله ایجاد شود. آن‌ها می‌توانند سطح را از سازه جدا کنند و صداهای جانبی ناشی از عبور از سطح را کاهش دهند. 

تفکیک و جداسازی (decoupling) 

جداسازی یکی دیگر از روش‌های مهم برای عايق صدا استوديو است. جداسازی احتمالاً گران‌تر اما موثرترین راه برای عایق صوتی استودیو است که با جداسازی و تفکیک همه چیز از چیزهای اطراف آن، انتقال صدا را کاملاً حذف می‌کنید. در این روش مواد جداکننده معمولاً لاستیکی یا فنری هستند و حفره‌هایی دارند که صدا را به‌ دام انداخته و به‌طور موثر ارتعاشات را از بین ببرند. لوازمی مانند پدها، پایه‌ها و... با ایجاد جدایی بین دو ساختاری که در تماس مستقیم با یکدیگر هستند مانند بلندگو، کف یا دیوار و... قرار می‌گیرند و می‌توانند مسیر انتقال صوت بین همدیگر را بشکنند و سروصدا ساختاری ناشی از عبور آن‌ها را کاهش دهند. برای استفاده از عايق صدا استوديو به روش جداسازی می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که برخی - بالشتک یا پدهای ایزوله: پدهای نرم و ضخیمی هستند که می‌توان آن‌ها را زیر بلندگوها، مانیتورها، میکروفون‌ها و یا ابزار دیگر قرار داد تا از سطح زمین یا میز جدا شوند. این قطعه در کاهش و افزایش کیفیت صدا تأثیر فراوانی دارد. - جداکننده‌های تیرچه کف: رایج‌ترین نوع این روش عایق صوتی استودیو استفاده از بلوک‌های لاستیکی است که می‌توانید آن‌ها را بین تیرچه‌های کف و زیرین آن قرار دهید تا یک فاصله ایجاد شود. این فاصله هرگونه صدا ناشی از ضربه و عبور از کف را کاهش می‌دهد. - دیوارهای دوبل: استفاده از دیوارهای دوبل برای عایق صوتی استودیو روشی است که دیوارهایی هستند که می‌توانند با جدا کردن دو جداره و افزودن جرم و جذب سطح بالایی از عایق صوتی استودیو را ایجاد کنند. 

مطلب پشنهادی: عایق کاری سینما

آکوستیک کردن استودیو

اکوستیک کردن استودیو روشی برای طراحی و عایق کردن فضای ضبط با هدف دستیابی به کیفیت و عملکرد مطلوب است. چه در حال ساختن استودیو خانگی باشید چه قصد راه‌اندازی یک استودیو بزرگ را داشته باشید، اکوستیک کردن استودیو یکی از جنبه‌های ضروری است که باید برای این فضا در نظر بگیرید. شاید اکوستیک کردن استودیو فرآیند عایق صدا است که برای جلوگیری از ورود نویزهای خارجی و جلوگیری از انتشار صدا به خارج از اتاق ضبط انجام می‌شود. بنابراین برای این‌که این عایق صوتی استودیو به خوبی عمل کند باید با استفاده از مواد مختلف مانند فوم استودیویی کلیه ورودی و خروجی‌ها مانند درب‌ها، پنجره‌ها، کانال‌ها و... را بپوشانید. علاوه بر این اکوستیک کردن استودیو در جذب صدا و کاهش میزان انرژی صوتی که توسط سطوح و اجسام در داخل اتاق هستند، تولید می‌شود، نیز تأثیرگذار است. علاوه بر فوم استودیویی برای آکوستیک کردن استودیو می‌توانید از پنل آکوستیک تله باس، پنل‌های جذب صدا نیز استفاده کننید. یکی دیگر از مزایا اکوستیک کردن استودیو انتشار فرآیند امواج صوتی است که در جهات مختلف و در اشکال نامنظم پخش می‌شوند. انتشار صدا برای ایجاد یک میدان صوتی متعادل و طبیعی در اتاق و جلوگیری از مشکلاتی مانند فیلتر کردن، پژواک فلاتر، امواج ایستاده و غیره مهم است. یکی از رایج‌ترین مواد برای اکوستیک کردن استودیو، فوم استودیویی است که در بهبود کیفیت صدا و عملکرد فضای ضبط تأثیر زیادی دارد. معمولاً فوم استودیویی از پلی‌اورتان یا ملامین ساخته می‌شود که ساختاری مشبک و انعطاف‌پذیری دارد و می‌تواند امواج صوتی را جذب و پخش کند. همچنین آکوستیک کردن استودیو با فوم می‌تاند از اعوجاج و آلوده شدن منبع صدا و پژواک‌های ناخواسته جلوگیری کند. در هنگام انتخاب فوم استودیویی باید اندازه و شکل اتاق را بدانید؛ زیرا در میزان فوم استودیویی و نحوه‌ی قرارگیری آن تأثیر دارد. همچنین باید محدوده فرکانس و سطح منبع صدا را نیز اندازه‌گیری کنید تا بدانید کدام نوع و ضخامت فوم استودیویی برای جذب و انتشار امواج صوتی استودیو‌تان مناسب است.


مقالات مرتبط