افزایش جمعیت، ساخت‌وساز‌های گسترده، ظهور انواع وسایل نقلیه درون شهری، طبیعتاً باعث ایجاد آلودگی صوتی به شکل فزاینده‌ای شده است. عایق درب آکوستیک یکی از راهکار‌های موثر برای عایق‌کاری صوتی ساختمان است. به‌طور‌کلی، درب‌ها عاملِ ویژه در نفوذ انواع آلودگی‌های صوتی به محیط داخلی ساختمان هستند. با ما همراه باشید تا با عایق صوتی درب که با نام دیگر عایق درب آکوستیک نیز شناخته می‌شود، بیشتر آشنا شویم.

عایق صوتی درب چیست؟ 

عایق صوتی درب، در‌واقع پنل‌های فومی یا چوبی هستند که از لایه‌های مختلف درونی تشکیل شده اند که نقش موثر در جذب صداها، نویز‌ها و آلودگی‌های صوتی و پیشگیری از انعکاس صوت‌ها دارند. عایق درب آکوستیک بر روی انواع درب‌های چوبی، فلزی و... قابل نصب است. در نظر داشته باشید، این نوع عایق‌های صوتی بر روی انواع درب به کار رفته در محیط داخلی ساختمان، می‌تواند اجرا شود. با معرفی و بررسی عایق صوتی دکوراتیو توسط برند کی فونیک همراه ما باشید.

 فواید استفاده از عایق صوتی درب

 بدون‌شک، استفاده از عایق صوتی درب، می‌تواند فواید زیادی برای حفظ آرامش ساکنان به دنبال داشته باشد. به چند مورد از مزیت‌های نصب عایق درب آکوستیک اشاره می‌کنیم: 

کاهش آلودگی صوتی توسط عایق صوتی درب

 از مهم‌ترین فواید عایق صوتی درب، کاهش آلودگی‌های صوتی و عدم نفوذ انواع صداهای آزار‌دهنده به محیط داخلی خانه است. این نوع عایق‌های ضد صدایِ درب، قدرت بالایی در جذب صوت دارند، از طرفی متریال به کار رفته در ساخت و تولید این نوع عایق‌ها به شکلی است که از نفوذ صداها نیز پیشگیری می‌کنند.

 کاهش آلودگی‌های هوا با عایق صوتی درب

 ورود هوا، اغلب از طریق پنجره و درب‌ها صورت می‌گیرد که با توجه به افزایش آلاینده‌های مضر در چند سال اخیر، نصب عایق صوتی درب پیشنهاد می‌شود. این نوع عایق‌‌بندی، به نوعی از نفوذ آلاینده‌های فیزیکی و شیمیایی موجود در هوا نیز جلوگیری می‌‌کند. عایق‌کاری صوتی درب با مهر و موم و درز‌گیری کامل همراه است که راه‌های نفوذ ذرات معلق را به طور کامل می‌بندد. استفاده از عایق درب آکوستیک برای افرادی که دارای حساسیت‌های فصلی بوده و به کیفیت هوای محیط اطراف خود اهمیت می‌دهند، می‌تواند حائز ‌اهمیت باشد.همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه عایق صوتی سلول بسته مراجعه کنید.

 صرفه‌جویی در انرژی سرمایی و گرمایی با عایق درب آکوستیک

 صرفه‌جویی و کنترل انرژی سرمایی و گرمایی، از جمله مسائل مهم برای خانوار‌ها است. با استفاده از عایق صوتی آکوستیک به دلیل درزگیری و عدم وجود منافذ ریز در بدنه درب، انرژی سرمایی و گرمایی محیط درونی خانه کاملا حفظ خواهد شد. در ‌اصل نصب این نوع عایق‌ها به مدیریت و کنترل بهتر دما‌ی محیط توسط سیستم‌های سرمایشی در فصول گرم سال و سیستم‌‌های گرمایشی در فصول سرد سال خواهد انجامید. علاوه بر ایجاد دمای محیطیِ مطبوع، صرفه جویی و کاهش هزینه‌ها نیز از دیگر فواید استفاده از عایق درب آکوستیک (ضد‌صدا) است. 

 کاهش انعکاس صدا با عایق صوتی درب

 گاهی فضا داخلی ساختمان به گونه‌ای طراحی شده است که موجب پژواک یا همان انعکاس صوت می‌شود. یکی دیگر از فواید مهم عایق صوتی در کاهش انعکاس صدا است. پژواک صدا می‌تواند بسیار آزار‌دهنده باشد و موجب عدم تمرکز افراد در محیط‌‌های کاری شود و به‌نوعی آرامش کلی را از ساکنان ساختمان سلب کند. نکته: احتمال ایجاد پژواک صدا در محیط‌های اداری که اغلب از اثاثیه کمتر و فضای خالی بیشتری برخوردارند، بالا است. 

 اجزای تشکیل دهنده عایق صوتی درب (پنل آکوستیک) 

عایق‌ درب آکوستیک طبیعتاً از تعدادی لایه‌های درونی با خاصیت عایقی منحصر‌به فرد ساخته شده است. هریک از این لایه‌ها از جنس و متریال ویژه‌ای هستند که نقش مهمی در ضد صدا کردن درب دارند. از جمله متریال‌هایی که در تولید پنل‌های آکوستیکِ مخصوص درب استفاده می‌شوند به شرح زیر است: 

پشم سنگ در عایق صوتی درب

پشم سنگ از جمله الیاف معدنی بوده که به عنوان یکی از متریال‌های مهم در ساخت عایق درب آکوستیک استفاده می‌شود. این لایه عایقی، می‌تواند مانع ورود و خروج اصوات به داخل یا خارج درب شده و از طرفی با ویژگی خاص خود، باعث جذب صدا‌ها و ارتعاشات صوتی نیز می‌شود.کی فونیک مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز عایق صوتی مخصوص را در اختیار شما قرار دهد.

 چرم طبیعی در عایق صوتی درب

 چرم طبیعی یکی از متریال‌هایی است که خاصیت آکوستیک دارد و می‌تواند یکی از مانع‌های مهم در ورود انواع اصوات مزاحم باشد. علاوه‌بر‌اینکه چرم، خاصیت ضد‌صدایی دارد در ساخت و تولید عایق آکوستیک درب اغلب برای افزایش زیبایی کار نیز از روکش‌های چرمی با لمسه‌کاری حرفه‌ای استفاده می‌شود. 

 سرب برای عایق صوتی درب

سرب از جمله فلزاتی با وزن بالا بوده که در تولید عایق درب آکوستیک مورد استفاده است. این فلز، قدرت بالایی در جذب اصوات و ارتعاشات مختلف با طول موج و فرکانس‌های پایین دارد. دقت داشته باشید، سرب تنها قادر به جذب صوت‌هایی با طیف موجی خاص است از این‌جهت در پنل‌های آکوستیک سرب‌دار، تنها در موارد خاصی استفاده می‌شود. سالن‌های تئاتر، سینما و استودیو‌های ضبط صدا از جمله محیط‌هایی است که این نوع عایق صوتی درب کاربرد دارد. 

فوم‌ها در عایق صوتی درب

 استفاده از فوم یکی از روش‌های رایج برای ضد صدا کردن درب‌ است که در ساخت عایق آکوستیک درب به کار می‌رود. فوم‌هایی که برای این کار مورد استفاده هستند، پلی استایرن، پلی اورتان و فوم الاستومری است. بهتر است برای افزایش خاصیت ضد صدایی فوم، از لمسه کاری استفاده شود که تا حد زیادیی قدرت آکوستیک فوم‌های به کار رفته را بالا می‌برد. 

مطلب پیشنهادی : عایق صوتی معماری

رنگ عایقی برای عایق صوتی درب

 برخی از رنگ‌هایی که در عایق صوتی درب استفاده می‌شود، خاصیت عایق صدا دارند. نانو رنگ‌ها از جمله این دسته رنگ‌ها هستند که قدرت جذب صوت را دارا بوده و از‌این‌رو در لایه‌های درونی پنل‌های آکوستیک به کار گرفته می‌شوند. 

ورق‌های وینیل برای عایق صوتی درب

 ورق‌های وینیلی از مواد پلی‌اتیلنی تولید می‌شوند. این ورق‌ها با ساختار منحصر‌به‌فرد خود به نوعی توانایی بالا در جذب صدا دارند. در نظر داشته باشید از ورق‌های وینیل در ضخامت‌های متفاوت در عایق صوتی درب استفاده می‌شود. میزان ضخامت لایه وینیل ارتباط مستقیم با میزان جذب صدا خواهد داشت. طبیعتاً هر چه ضخامت لایه وینیل بالا باشد، قدرت پنل آکوستیک درب نیز به عنوان یک عایق صدا بالا می‌رود. 

ورق‌های سلولزی برای عایق صوتی درب

 فیبر‌های سلولزی به‌‌صورت صفحات ضخیم از الیاف نیشکر تولید می‌شوند. این ورقها نیز ویژگی جذب صدا را دارند و از نظر زیست محیطی، می توان آن‌ها را یکی بی‌خطر‌ترین مواد به کار رفته در ساخت عایق آکوستیک درب دانست. محیط منزل باید به گونه ای طراحی شود تا امنیت و آرامش آن، بیشتر از محیط بیرون باشد. نصب عایق صوتی درب راهکاری ویژه برای دستیابی به این مهم است. اجزای تشکیل دهنده عایق درب آکوستیک با خاصیت ویژه خود، از عبور صدا به محیط داخلی و خارجی جلوگیری می‌کند، بنابراین با نصب پنل‌های ضد‌صدا، به‌نوعی آرامش را به خانه خود به ارمغان می‌آورید.


مقالات مرتبط