آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده است در حالی‌که در منزل یا محل کارتان مشغول کار یا استراحت هستید، صدایی از بیرون ساختمان تمرکزتان را برهم بزند و باعث پریشانی‌تان شود؟ مثلاً صدای بازی بچه‌های همسایه یا مشاجره‌ی افراد ساکن در واحد بغلی، چرتتان را پاره کند یا موقعی که سخت درگیر تمرکز برای انجام کاری مهم هستید و تمام عوامل حواس پرتی را از خودتان دور کرده‌اید، صدایی شبیه به جاروبرقی زدن که از بیرون خانه به گوش می‌رسد، از بیرون رشته‌ی افکارتان را پاره کند؟ عایق صوتی دیوار مشترک و عایق صوتی دیوار استودیو چیزی است که مشکل شما را حل خواهد کرد. متاسفانه معماری ساختمان‌های جدید و حتی برخی از ساختمان‌های قدیمی‌تر به‌گونه‌ای است که در آن فکری برای کاهش میزان نفوذ صدا نشده است. همین قصور، باعث ایجاد مشکلی برای ساکنان این ساختمان‌ها شده است. چیزی که معمولاً از آن گله و شکایت دارند و عنوان می‌کنند که انگار بین ساختمان‌ها مرزی وجود ندارد و همه در حال زندگی کردن در یک فضا هستند. یکی از ارزان‌ترین و موثرترین راه‌حل‌ها برای رفع این مشکل، استفاده از عایق صوتی دیوار است. با استفاده از عایق صوتی دیوار، فضای خصوصی‌تان که پیش‌تر به‌نظر می‌رسید توسط دیگران به سخره گرفته شده است، دوباره به جایی آرام و به‌دور از عوامل مزاحم تبدیل می‌شود. دیوار عایق دار در این موارد یک موهبت است. قیمت عایق صوتی دیوار در برابر بازسازی ساختمان، واقعا ناچیز است.

عایق صوتی دیوار

اجرای عایق صوتی دیوار، خصوصاً برای مکان‌هایی که سکوت در آن‌ها نقش حیاتی ایفا می‌کند و وجود سر و و صدای مزاحم هزینه‌ی زیادی دارد، ضروری است. جاهایی مانند خانه‌های مسکونی، آپارتمان‌های شلوغ، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، سالن‌های کنفرانس، استودیوهای ضبط و ... مثال‌هایی از مکان‌هایی هستند که وجود دیوار عایق دار ،عایق اکوستیک دیوار، جاذب صوت ديوار، عایق صوتی دیوار مشترک و عایق صوتی دیوار استودیو در آن‌ها ضرورت دارد. درواقع می‌توان گفت در هر جایی که نیاز به کاهش میزان نفوذپذیری صدا برای کارکنان و ساکنان وجود داشته باشد، استفاده از عایق صوتی دیوار و اجرای عايق صوتي ديوار واجب است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه عایق آکوستیک صدا بپردازید.

عایق صوتی دیوار چیست؟

عایق صوتی دیوار یا عایق صدا دیوار مشترک به نوعی ماده گفته می‌شود که از آن برای کاهش میزان نفوذ صدا از یک سمت به سمتی دیگر استفاده می‌شود. جاذب صوت ديوار معمولاً از جنس موادی مانند فوم پلی‌اتیلن، فایبرگلاس، کفپوش آکوستیک و ... تولید می‌شود. جاذب صوت ديوار از طریق عملکرد جذب، انعکاس و اتلاف صدا مانع نفوذ کردن صداهای بیرونی به درون ساختمان و بالعکس می‌شود. پس از اجرای عایق آکوستیک دیوار صداهای خارجی مانند صدای خودروها، پرواز هواپیماها و سایر اصوات آزادهنده به طرز محسوسی کاهش می‌یابند. استفاده از عایق صوتی دیوار استودیو در استودیوهای موسیقی بسیار مهم است. علاوه بر این با استفاده از جاذب صوت ديوار صداهای داخلی نیز به بیرون انتشار پیدا نمی‌کنند؛ در نتیجه همین عامل سبب بالا رفتن ضریب امنیت فضای خصوصی ساکنان یک ساختمان دارای دیوار عایق دار و بالا رفتن میزان احساس آرامش آن‌ها از حضور در آن فضا می‌شود. اجرای عايق صوتي ديوار و عایق صوتی دیوار مشترک علاوه بر این‌که باعث بالا رفتن کیفیت زندگی ساکنان و کاربران یک ساختمان می‌شود، منجر به حذف هزینه‌ای مربوط به بازسازی مکان‌های دارای مشکل انتقال صدا نیز می‌شود. لازم به ذکر است که برای تجربه‌ی بهترین نتیجه از اجرای عايق صوتي ديوار لازم است این ماده در لایه‌های مختلف و با ضخامت‌های متفاوت بر روی دیوار نصب شود. همچنین باید هنگام نصب توجه کنیم اجرای جاذب صوت ديوار باید به شکل صحیح و با رعایت تمام جزئیان و ملاحظات فنی به انجام برسد. 

نصب جاذب صوت ديوار

به‌طور کلی نصب جاذب صوت دیوار یا همان عایق صوتی دیوار به دو شیوه انجام می‌شود. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد و شما باید با توجه به نوع ساختمان خود یکی از ان‌ها را انتخاب کنید تا دیوار عایق دار داشته باشید. کی فونیک مفتخر است تا تمام اطلاعات موررد نیاز عایق صوتی سقف را در اختیار شما قرار دهد.

نصب جاذب صوت دیوار به صورت روکار 


در طی این روش، جاذب صوت دیوار به‌صورت پنل‌هایی پیش‌ساخته با ضخامت‌های مختلف بر روی دیوارهای ساختمان نصب می‌شود. پنل‌های عایق صوتی دیوار مشترک مخصوصا عایق صوتی دیوار استودیو اغلب از جنس فایبرگلاس، فوم، پلی‌استر یا موادی با خاصیت مشابه تهیه می‌شوند. مهم‌ترین مزیت این روش، سادگی و سرعت انجام فرایند نصب است. در این روش تهیه دیوار عایق دار، نصب پنل‌های پیش‌ساخته‌ی موسوم به جاذب صوت دیوار در این روش به آسانی و تنها با استفاده از چسب، پیچ و مهره انجام می‌شود.

نصب جاذب صوت دیوار به صورت توکار


در این روش پنل‌ها به‌صورت توکار و داخل دیوار قرار می‌گیرند. این روش بیشتر برای ساختمان‌هایی مناسب است که هنوز در دست ساخته شدن هستند. اگرچه این روش برای ساختمان‌های کامل شده نیز قابل اجراست، اما با توجه به این‌که هزینه و دردسر زیادی دارد، ترجیح بر این است که نصب جاذب صوت دیوار به شکل توکار، پیش از اتمام ساختمان انجام شود. لازم‌به‌ذکر است که در هر دو روش ایجاد دیوار عایق دار، باید اطمینان حاصل کنید که پنل‌های عايق آکوستیک ديوار به درستی نصب شده‌اند و هیچ نقطه‌ای از دیوار باز نمانده است. همچنین با توجه به این‌که نصب عايق صدا ديوار مشترک و عایق صوتی دیوار استودیو ممکن است به دکوراسیون داخلی ساختمان آسیب بزند، چنانچه مالک نیستید لازم است پیش از اقدام با صاحب ملک مشورت کنید. 

مراحل اجرای عایق آکوستیک دیوار

اولین مرحله در اجرای عايق صوتي ديوار بررسی دیواری است که اصطلاحاً نشتی صوتی دارد. پیش از نصب پنل‌های عايق آکوستیک ديوار و عایق صوتی دیوار استودیو باید مطمئن شوید دیوار موردنظر ترک، شکاف یا نقص فاحشی نداشته باشد. پس از آن باید با توجه به بودجه و میزان نشتی صدای دیوارهای ساختمان، مواد مناسب برای عايق آکوستیک ديوار و عايق صوتي ديوار استودیو را انتخاب و تهیه کنید. در صورتی‌که قصد دارید اجرای عايق صوتي ديوار را به شکل روکار انجام دهید، باید کار را با استفاده از چسب و پیچ و مهره انجام دهید. معمولاً این روش به سرعت و با صرف هزینه‌ی کمی انجام می‌شود. حتی می‌توانید با قدری جستجو در اینترنت و مشاهده‌ی فیلم‌های آموزشی، خودتان هم این‎‌کار را انجام دهید. اما اگر قصد دارید عايق آکوستیک ديوار را توکار نصب کنید، لازم است از یک فرد متخصص برای ساخت دیوار عایق دار کمک بگیرید در مرحله‌ی بعدی باید روی عایق را با پوشش مناسب کاور کنید. استفاده از کاغذدیواری، لایه‌ی نازکی از گچ یا رنگ باعث می‌شود به دکوراسیون داخلی لطمه‌ی زیادی وارد نشود. در آخر پس از نصب عايق صوتي ديوار مشترک باید کیفیت کار را بررسی کنید و مطمئن شودی هیچ قسمتی از دیوار باز نمانده است. چنانچه متوجه نقصی در روند اجرای کار شدید، لازم است فوراً نسبت به رفع آن اقدام کنید. همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه متریال عایق صوتی مراجعه کنید.

اجرای عایق صدا دیوار مشترک

نخستین چالش در نصب عایق صدا دیوار مشترک هزینه‌ی بالای اجرای آن است. این مشکل زمانی جدی می‌شود که ساختمان شما نیاز به اجرای عايق صوتي ديوار در مساحت وسیعی را داشته باشد. چالش بعدی، کاهش میزان فضای داخلی پس از نصب عایق صدا دیوار مشترک و عايق صوتي ديوار استودیو در ساختمان است. این‌کار می‌تواند در ساختمان‌هایی که متراژ پایینی دارند، سبب بروز ناراحتی شود. به‌خصوص اگر تصمیم بگیرید از پنل‌هایی با ضخامت بالا برای این‌کار بهره بگیرید. چالش سوم نصب عایق صدا دیوار مشترک محدود شدن دسترسی به دیوار در دیوار عایق دار است. چنانچه بعد از اجرای عايق صوتي ديوار نیاز به تعمیر یا ایجاد تغییری در دیوار ساختمان باشد، وجود این پنل‌ها می‌تواند سبب بروز مشکل و دردسر شود. در آخر، اصلی‌ترین چالش هنگام نصب عایق صدا دیوار مشترک آسیب دیدن دکوراسیون داخلی ساختمان و تحمیل هزینه برای رفع آن است. این چالش هنگامی جدی‌تر می‌شود که شما مالک ساختمان نباشید و مجبور باشید برای انجام چنین تغییری و ساخت دیوار عایق دار، با صاحب ملک وارد مذاکره شوید. 

قیمت عايق صوتي ديوار


در تعیین قیمت اعمالی که نیاز به مواد اولیه دارند، به صورت کلی دو عامل به شکل مستقیم تعیین‌کننده است. اول قیمت مواد اولیه و دوم دستمزد استادکار یا کارگرانی که با او همکاری می‌کنند. طبیعی است هرچقدر از مواد اولیه‌ی مرغوب‌تری استفاده کنیم، مجموع قیمت عایق صوتی دیوار بالاتر برود. گذشته از آن، دستمزد استادکار و همکاران او نیز بسته به مساحتی که قرار است عایق بر روی آن نصب شود و مدت زمانی که اتمام پروژه به طول می‌انجامد، متغیر است. به‌جز این مورد، تجربه و تخصص نصاب نیز یکی از عواملی است که قیمت عایق صوتی بر مبنای آن تغییر می‌کند. به‌طور خلاصه می‌توانیم عواملی که بر قیمت عایق صوتی موثرند را به این شکل بیان کنیم: جنس عايق آکوستیک ديوار مساحت دیوار پروژه عايق صوتي ديوار استودیو یا مکان‌های دیگر مدت زمان اتمام پروژه‌ی اجرای عایق صوتی دیوار محل نصب عایق دیوار صدا مشترک میزان تخصص و تجربه‌ی نصاب 

قیمت عايق صوتي ديوار و نکات آن

براورد کردن قیمت عايق صوتي ديوار یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که پیش از گرفتن تصمیم قطعی برای انجام این‌کار باید انجام دهید. برای تخمین قیمت تمام شده، لازم است به سراغ چندین نصاب بروید و پس از دریافت قیمت‌های پیشنهادی این افراد، محدوده‌ای از قیمت مناسب برای نصب دیوار صدا مشترک را به دست آورید. همچنین می‌توانید برای تخمین قیمت عايق صوتي ديوار مواد اولیه‌ی مختلف را با هم مقایسه کنید و پس از شناخت متریال مناسب برای نیازتان جهت ساخت دیوار عایق دار ، میزانی که برای اجرای عایق صوتی دیوار لازم دارید را محاسبه و قیمت آن را تخمین بزنید. اگر به دنبال کسب اطلاعات و یا خرید عايق صوت هستید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

انتخاب بهترین عايق صدا ديوار مشترک

برای انتخاب بهترین عایق اکوستیک دیوار لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم: 

مطالعه و بررسی نوع و ضخامت

برای انتخاب بهترین عايق صدا ديوار مشترک باید نوع و ضخامت آن را مطالعه کنیم. عایق‌هایی که ضخامت کمتری دارند معمولاً عملکرد ضعیفی در جذب صدا خواهند داشت. بررسی جنس عایق صدا مواد استفاده شده در جریان تولید عایق آکوستیک دیوار بسیار حائز اهمیت هستند. طبیعتاً عایق صدایی که از مواد اولیه‌ی مرغوب ساخته شده باشد عملکرد بهتری خواهد داشت. مطالعه‌ی نظرات و تجربیات کاربران قبل از خرید عایق آکوستیک دیوار بهتر است نظرات و تجربیات کاربرانی که پش از شما این‌کار را انجام داده‌اند مطالعه و بررسی کنید. این‌کار باعث می‌شود بتوانید با دید بازتری در تصمیم‌گیری میان گزینه‌های مختلف جهت ساخت دیوار عایق دار عمل کنید. استفاده از تخفیف‌ها و فروش‌های ویژه برخی از فروشگاه‌ها و شرکت‌ها در موقعیت‌ها زمان‌های خاصی طرح‌های تخفیفی ویژه‌ای برای محصولات خود در نظر می‌گیرند. بنابراین پیش از خرید عايق صدا ديوار مشترک بهتر است مدتی این قبیل فرصت‌ها را رصد کنید.

ضرورت نصب عايق صوتي ديوار

اگرچه نصب عایق صوتی دیوار به‌دلیل بالا بردن ضریب امنیت فضاهای خصوصی برای تمام فضاها پیشنهاد می‌شود، اما ضرورت این موضوع در مورد منازلی که در محل‌های متراکم و پرتردد شهر قرار دارند غیرقابل‌چشم‌پوشی است. نصب عایق صوتی دیوار مشترک برای منازل، می‌تواند سبب افزایش آسایش ساکنان در زندگی روزمره شود. از این رو، به‌نظر می‌رسد استفاده از عايق صدا ديوار مشترک برای ساختمان‌های مسکونی ضروری است.

مطلب پیشنهادی: عایق صوتی شانه تخم مرغی

آیا انواع ارزان‌قیمت عایق صوتی دیوار مشترک قابل اعتمادند؟

ضرب‌المثل مشهوری وجود دارد که می‌گوید: «هیچ ارزانی بی‌علت و هیچ گرانی بی‌حکمت نیست!». بنابراین باید توجه داشته باشید هنگامی که قیمت عایق صوت دیوار از آنچه در بازار معمول است پایین‌تر باشد، می‌تواند بدین معنا باشد که متریال به‌کاررفته در تولید آن از کیفیت کافی برخوردار نبوده و در نتیجه، دیوار عایق دار ساختمان‌تان عمر و عملکرد نامطلوبی خواهد داشت. بنابراین چنانچه جز در موارد خاص مانند طرح‌های تخفیفی ویژه به نوعی از عايق صوتي ديوار مشترک برخوردید که قیمتی پایین‌تر از عرف داشت، بهتر است از خرید آن صرف‌نظر کنید و در عوض، برای اطمینان یافتن از کیفیت عایق آکوستیک دیوار و عایق صوتی دیوار استودیو از شرکت‌های معتبر و باسابقه خرید کنید.

جاذب صوت ديوار

با توجه به نیاز روزافزون به آرامش و سکوت در محیط کار و زندگی، استفاده از عایق صوتی دیوار به خصوص عايق صوتي ديوار مشترک به عنوان یکی از بهترین و ارزان‌ قیمت‎ترین راه‌حل‌های رفع نویز و اصوات اضافی شناخته شده است. عايق صوتي ديوار نام نوعی از جاذب‌های صوتی است که نصب آن بر روی دیوارهای فضاهای مختلف سبب می‌شود تا صدا عبور نکند و فضا به نوعی آکوستیک شود. این موضوع آرامش خاطر زیادی برای اهالی آن ساختمان به ارمغان خواهد آورد. چرا که اولاً دیگر صداهای آزاردهنده‌ای مثل بازی بچه‌ها، راه رفتن، صدای خیابان و ... وارد محیط نمی‌شود و مهم‌تر از آن این‌که خیال اعضای خانه از بابت خصوصی ماندن و بیرون نرفتن صداهای تولید شده در آنجا راحت می‌شود. این مساله در مورد استودیوهای موسیقی اهمیتی دوچندانی دارد که لزوم استفاده از عایق صوتی دیوار استودیو را مشخص می‌کند. قیمت عایق صوتی دیوار بسته به نوع، کیفیت و مهارت و تجره‌ی نصاب متفاوت است. بنابراین بهتر است پیش از خرید عايق صوتي ديوار مشترک با توجه به نوع نیاز و محدوده‌ی بودجه‌تان با شرکت‌ها و نصاب‌های مختلف صحبت کنید تا بتوانید بهترین قیمت ممکن را پیدا کنید.در کنار عایق صوتی، استفاده از جاذب صوت دیوار نیز می‌تواند به کاهش آلودگی صوتی محیط کمک کند. در این یادداشت هرآنچه لازم است راجع به عايق صوتي ديوار مشترک بدانید با شما درمیان گذاشتیم. امیدواریم پاسخ سوالات خود در رابطه با دیوار عایق دار را پیدا کرده باشید.


مقالات مرتبط