وقتی صحبت از عایق صدا به میان می‌آید، گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارند. یکی از محبوب‌ترین این گزینه‌ها در بین صاحبان‌ خانه‌ها و پیمانکاران، «عایق صوتی سلول بسته» یا «فوم صوتی سلول بسته» است. اما عایق صوتی سلول بسته چیست؟ چطور صدا را مسدود می‌کند و فواید استفاده از آن چیست؟ قبل از بررسی مسائل مختلف مرتبط با فوم صوتی سلول بسته، لازم است در ابتدا با معنای آن و معمای «بسته بودن فوم» در مقابل «باز بودن» آشنا شویم.

فوم صوتی سلول بسته چیست ؟ 

فوم صوتی سلول بسته نوعی فوم است که از تعداد زیادی سلول ریز پر از هوا تشکیل شده است. این سلول‌ها به طور فشرده کنار هم قرار می‌گیرند تا فوم کاملا متراکم و محکم شود. سلول‌های عایق صوتی سلول بسته مهر و موم شده‌اند، به این معنی که اجازه عبور هوا را نمی‌دهند. این ساختار منحصر‌به‌فرد به فوم خواص جالبی می‌دهد و آن را علاوه بر عایق‌کاری در بسیاری از صنایع دیگر نیز مفید می‌کند. عایق صوتی سلول بسته به دلیل توانایی آن در جلوگیری از جریان هوا و رطوبت معمولاً به عنوان عایق آب و هوا هم استفاده می‌شود. همچنین، به دلیل ماندگاری بالا و خاصیت جذب ضربه، به‌عنوان بالشتک نیز قابل استفاده است. یکی از شناخته‌شده‌ترین کاربردهای فوم سلول بسته در صنعت ساختمان‌سازی است که در آن به عنوان درزگیر و عایق صدا استفاده می‌شود.همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه عایق صوتی سلول باز مراجعه کنید.

فرق فوم صوتی سلول بسته با انواع سلول باز

 عکسی که در زیر مشاهده می‌کنید، به خوبی تفاوت فوم صوتی سلول بسته و سلول‌ باز را با هم نشان می‌دهد. هر دوی این فوم‌ها با وارد‌کردن گاز در داخل مایعی خاص و سپس جامد‌شدن این ترکیب شکل می‌گیرند. وقتی حباب‌های گاز وارد مایع فوم می‌شوند، محفظه‌هایی را تشکیل می‌دهند. اگر این محفظه‌ها در اثر فشار گاز یا به شکل دستی (پس از خشک‌شدن فوم) بترکند، دیوار آنها به هم راه پیدا‌کرده و محتوانات گاز موجود در آنها به یکدیگر و در نهایت به فضای بیرون وارد می‌شود. این نوع فوم را «سلول باز» می‌گویند. در مقابل آن، عایق صوتی سلول بسته قرار دارد که دیواره سلول‌های پر از گاز آن دست نخورده باقی مانده و نمی‌ترکد. همین مسئله سبب می‌شود که محتویات گاز داخل سول‌ها به دام افتاده و از فوم خارج نشوند. تفاوت بنیادین ذکر‌شده، منش اصلی تفاوت بین عایق صوتی سلول بسته و سلول باز است که کاربردهای هر کدام از آنها را مشخص می‌کند. انواع سلول باز، نمی‌توانند مانع آب و هوا شوند. آنها با فشرده‌شدن بر روی هم می‌خوابند و با رها‌کردن فوم، به حالت اولیه خود برمی‌گردند. فوم ظرفشویی یکی از انواع فوم‌هایی است که سلول باز محسوب می‌گردد. همان‌طور که می‌بینید این فوم آب و هوا را عبور داده و به‌خوبی فشرده می‌شود. اما عایق صوتی سلول بسته به دلیل داشتن سلول‌های زیاد و تجمع یافته از گاز، به خوبی فشرده نمی‌شود و آب و هوا را از بین خود عبور نمی‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه عایق صوتی معماری بپردازید.


 فوم سلول بسته صدا را جذب می‌کند و در برابر طول موج‌های فرکانس پایین موثرتر است. این فوم‌ها متراکم‌تر از فوم آکوستیک (نوعی فوم سلول‌باز) هستند و بنابراین، به جای جذب اکو، برای میرایی و عایق‌کردن صدا استفاده می‌شود. البته بهتر است برای عایق‌کاری صوتی، هر دو فوم سلول باز و سلول بسته را استفاده کنید. زیرا فوم‌های سلول باز نیز به دلیل داشتن ساختار متخلخل، نقش زیادی در به دام انداختن صدا و تبدیل آن به گرما دارند.

 انواع فوم سلول بسته

 انواع فوم با سلول بسته شامل موارد زیر هستند: نئوپرن فوم EVA پی وی سی EPDM پلی اتیلن اگرچه همه این فوم‌ها سلول بسته هستند، اما همگی برای پروژه‌های عایق‌سازی صدا مناسب نیستند. برای مثال فومی با تراکم زیاد مانند PVC برای عایق‌کردن صدا چندان مناسب نیست. اما فومی مانند پلی اتیلن برای جذب صدا بسیار خوب عمل می‌کند. پس فوم‌های سلول باز و سلول‌بسته ساخته‌شده با پلی اتیلن برای جذب صدا بهترین هستند. کی فونیک مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز کناف عایق دار را در اختیار شما قرار دهد.

 عایق صوتی سلول بسته

 اگرچه هم عایق صوتی سلول بسته و هم انواع سلول باز برای عایق‌کردن صدا استفاده می‌شوند، اما هر کدام از آنها به شیوه‌ای خاص این‌کار را انجام می‌دهند. فوم آکوستیک که از نوع سلول باز است برای جذب اکو و طنین استفاده می‌شود. توضیح بیشتر این‌که اکوی صدا هم در محیط بسته و هم در محیط باز (مانند کوه) رخ می‌دهد، اما طنین بیشتر در محیط بسته و در اثر برخورد موج صدا به اجسام جامد موجود در محیط ایجاد می‌شود. جذب صوت فرآیند تبدیلی است که در آن امواج صوتی در حین عبور از ماده به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. در این فرآیند یک موج صوتی، که انرژی ارتعاشی است، مقداری از انرژی خود را برای ایجاد ارتعاش ذرات ماده صرف می‌کند. در این فرآیند، انرژی صرف‌شده در نهایت به گرما تبدیل می‌شود. فوم صوتی سلول بسته علاوه بر این‌که صدا را جذب می‌کند، از مکانیزم Dampening یا میرایی نیز برای کاهش صوت استفاده می‌کند. میرایی فرآیند کاهش انرژی ارتعاشی قبل از تبدیل‌شدن به یک موج صوتی است. فوم سلول بسته برای این کار بیشتر از فوم سلول باز موثر است، زیرا چگالی بالاتری که دارد، مانع از عبور امواج صوتی شده و با کاهش دامنه، سبب میرایی آنها می‌شود. یک مثال خوب برای توضیح این موضوع، پایه‌های لاستیکی زیر ماشین لباسشویی است. بدون این پایه‌ها، دستگاه می‌لرزد و صدای زیادی ایجاد می‌کند. اما پایه‌های لاستیکی، بیشتر این انرژی ارتعاشی را جذب می‌کنند و مانع تبدیل آنها به صدا می‌شوند. مکانیزم میرایی فوم صوتی سلول بسته نیز به همین شکل عمل می‌کند. با این حال، برای کسب بهترین نتایج در یک پروژه عایق‌کردن صدا، باید از فوم صوتی سلول بسته و سلول باز به طور همزمان استفاده کرد. فوم صوتی سلول بسته یا عایق صوتی سلول بسته نوعی فوم است که از سلول‌های پر از گاز تشکیل شده است. وجود این سلول‌های گازی سبب می‌شود که این ماده به عنوان عایق خوبی برای صدا، رطوبت، دما و هوا عمل کند. از عایق صوتی سلول بسته به‌طور وسیعی در پروژه‌های عایق‌کاری و در ترکیب با انواع عایق صوتی سلول باز استفاده می‌شود. این عایق بیشتر برای فرکانس‌های پایین موثر است و به دو شکل عمل می‌کند. از یک طرف صدا را جذب کرده و با ساختار بسته سلول‌های خود مانع از انتقال آن به طرف دیگر می‌شود و از طرف دیگر با از طریق فرآیند میرایی، با کاهش فرکانس امواج مانع از تولید صدا می‌شود. این نوع عایق با جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود، اما عایق پلی اتیلن معمولا بهتر از سایر جنس‌ها در کاهش صوت نقش دارد.


مقالات مرتبط