هیاهوی شهری و زندگی مدرن باعث شده است که بسیاری از افراد در محیط کار و زندگی دنبال آرامش و سکوت باشند. علاوه‌براین نشنیدن صداهای مزاحم و خارجی باعث می‌شود افراد تمرکز بیشتری روی انجام کارهای خود داشته باشند. یکی از تدابیر جلوگیری از ورود صداهای مزاحم به فضای داخلی، استفاده از عایق صوتی معماری است که از مهم‌ترین ملزومات انواع ساختمان‌های مدرن محسوب می‌شود. در گذشته از این عایق‌ها بیشتر در سالن‌ها و اتاق‌های کنفرانس استفاده می‌شد اما امروزه لزوم ایجاد محیط‌هایی که از لحاظ صوتی برای ساکنان آلودگی صوتی ایجاد نکنند، اهمیت پیدا کرده است. با توجه به نقش مهم این عایق‌ها در ساختمان، توصیه می‌کنیم با انواع عایق‌های صوتی و ویژگی‌های آن آشنا شوید تا درباره استفاده از آن‌ها بهتر تصمیم بگیرید. بنابراین اگر می‌خواهید ساختمان خود را عایق کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

ویژگی های عایق صوتی معماری 

ویژگی‌های عایق تعیین‌کننده کیفیت و نقش آن در ایجاد فضاهای آکوستیک و عایق از لحاظ صوتی است. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های عایق‌های باکفیت صوتی، جنس و چگالی آن است. همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحهرول عایق صدا مراجعه کنید.

 جنس عایق صوتی معماری

 اولین و مهم‌ترین ویژگی عایق صوتی معماری، جنس آن است. به‌طور کلی انواع جنس عایق در دو دسته عایق‌های دارای ساختار سلولی باز و بسته قرار می‌گیرند. عایق‌هایی که ساختار سلولی بسته‌ای دارند، از ورود و خروج صدا بهتر جلوگیری می‌کنند.

 چگالی عایق صوتی معماری

 چگالی دومین عامل مهم در تعیین کیفیت عایق صوتی معماری است. اگر چگالی عایق کم باشد، نمی‌تواند به‌خوبی از ورود و خروج صدا جلوگیری کند و اگر زیاد باشد، فضا از لحاظ پخش صدا و اکو، آزاردهنده خواهد بود. بنابراین چگالی عایق باید متناسب باشد. 

میزان جذب رطوبت

 در محیط‌هایی که دارای آب و هوای مرطوب هستند، باید از عایق صوتی معماری استفاده کنید که رطوبت را به‌خود جذب نکند.برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه متریال صوتی بپردازید.

انواع عایق صوتی معماری از لحاظ محل نصب

 عایق‌های صوتی در قسمت‌های مختلفی از ساختمان به‌صورت توکار و روکار نصب می‌شوند و به‌این ترتیب بخشی از بنا را عایق می‌کنند. به‌طور کلی امکان نصب عایق در دیوار، سقف و کف به‌ دو صورت روکار و توکار وجود دارد.

 عایق صوتی معماری  دیوار

 عمده‌ترین کاربرد عایق‌های صوتی، در دیوار است. کاربرد این نوع از عایق‌ها ایزوله کردن اتاق‌ها و بخش‌های داخلی هر ساختمان و جلوگیری از ورود و خروج صدا به آن‌ها است. این نوع از عایق صوتی معماری بیشتر برای جلوگیری از ورود صدای شلوغی در ساختمان‌های مجاور خیابان و ایجاد اتاق‌های آکوستیک به‌عنوان استودیو و اتاق ضبط صدا استفاده می‌شود. عایق‌ صوتی توکار در برابر ضربه مقاوم است و با ضربه فیزیکی آسیب نمی‌بیند. عمده‌ترین متریال مورد استفاده در ساخت این نوع عایق، پشم سنگ است. 

عایق صوتی معماری دیوار مشترک روکار

 کاربرد این نوع از عایق‌ها، ایجاد اتاق‌های آکوستیک در فضاهای یک‌پارچه است. این عایق به‌صورت تخته‌های عایق از جنس لمینت با ضخامت 30 میلی‌متر هستند که می‌توانید اتاق و فضای خود را با آن‌ها بسازید. این عایق روکار بوده و به‌دلیل استفاده از پشم سنگ در ساختار خود، گزینه مناسبی برای کنترل عبور انرژی و ارتعاش ناشی از صدا است.  کی فونیک مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز عایق صوتی صنعتیرا در اختیار شما قرار دهد.

عایق صوتی معماری سقف

 اگر در سقف خانه‌تان ارتعاش وجود دارد، می‌توانید با استفاده از عایق صوتی سقف، ارتعاشات این قسمت از ساختمان را کنترل کنید. همچنین جلوی انتقال صوت و ارتعاش از طریق سقف را بگیرید. این نوع از عایق‌های صوتی چگالی بالایی دارند و به‌همین دلیل وزن سقف را افزایش می‌دهند. بنابراین استفاده از این عایق در تمامی ساختمان‌های ممکن نیست و باید قبل از نصب، به نکات مهمی از جمله جنس سقف، نوع صدا، نوع عایق مورد نظرتان و میزان تحمل وزن توسط سقف توجه کنید. سقف‌های بتنی به‌دلیل مقاومت بالاتر خود، نسبت به سقف‌های چوبی و آجری گزینه مناسب‌تری هستند. علاوه‌براین نوع صداهای موجود در ساختمان و میزان بلندی آن‌ها، نقش تعیین کننده‌ای در نصب این نوع عایق صوتی معماری دارد. در سقف امکان نصب هر دو نوع عایق صوتی روکار و توکار وجود دارد و لازم است تا انتخاب خود را بر اساس جنس سقف، مقاومت آن و نوع صداها انجام دهید. 

عایق صوتی معماری کف 

عایق‌های صوتی کف، بیشتر در کف ساختمان‌های اداری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا میزان انتقال صدا را در واحدهای همسایگی کاهش دهند. همچنین دیگر کاربرد این عایق‌ها در سطوح بیرونی یا خارجی ساختمان‌هایی است که آلودگی صوتی نسبتا بالایی دارند و صداهایی که تولید می‌کنند باید تعدیل شود. این نوع از عایق‌ها انواع مختلفی دارند که متریال به‌کار رفته در آن‌ها متفاوت با یکدیگر است. عایق‌های صوتی کف به دو صورت لایه‌ای و ریزشی قابل نصب هستند و به این طریق از انتقال صدا جلوگیری می‌کنند. 

عایق صوتی معماری کف روکار

 اگر ساختمان شما از پیش ساخته شده است و امکان تخریب و نصب عایق‌های صوتی توکار در آن وجود ندارد، استفاده از عایق روکار کمک می‌کند صداهای انتقالی از کف را کنترل کنید. استفاده از این نوع عایق صوتی معماری نیازی به تخریب کف، شکافتن و نصب مجدد کفپوش ندارد. بنابراین شما می‌توانید با هزینه کمتر و در زمان زودتری، کف ساختمان خود را عایق کنید. عمده متریال به‌کار رفته در ساخت این نوع از عایق‌ها از پشم شیشه، پشم سنگ، پلی یورتان، پلی استایرن، تایل های فیبرهای معدنی و بتن لیکا است.شما میتوانید برای کسب اطلاعات و یا خرید عایق صوتی اتاق با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

انواع عایق های از لحاظ جنس صوتی

 همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم عایق‌ها از لحاظ جنس و میزان انتقال صدا و ایمنی در ساختمان با یکدیگر متفاوت هستند. هرکدام از آن‌ها، علاوه‌بر میزان جذب صوت، وزن متفاوتی هم دارند. به‌این ترتیب باید با توجه به مقدار مقاومت ساختمان، عایق مناسب را انتخاب کنید. به‌طور کلی رایج‌ترین متریال‌هایی که در ساخت عایق صوتی معماری به‌کار می‌رود، عبارت هستند از: پشم سنگ پلی یورتان پشم شیشه پشم سرباره عایق الاستومری فوم ایکس پی اس یا XPS یونولیت فوم ریباند یا rebond foam فوم سایلنت عایق آکوستیک فوم شانه تخم مرغی دیوارپوش ضد صدا 

بهترین عایق صوتی معماری

 در حال حاضر بهترین عایق‌هایی که می‌توانید برای ساختمان خود تهیه کنید، در ساختارشان فوم سایلنت در لایه زیرین و در لایه‌های دیگر عایق معدنی پشم سنگ وجود دارد. این نوع از عایق‌ها به‌صورت توکار در بین دیوارهای گچی قرار می‌گیرند. پشم سنگ، پرکاربردترین عایق صوتی معماری است که نه‌تنها در ساختمان‌های ایران، بلکه در آکوستیک سازی ساختمان‌های اروپایی و آمریکایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضریب جذب صوت این نوع از عایق بین 0.9 تا 1 است که نشان می‌دهد عایق‌های ساخته شده با این متریال، تا چه میزان می‌توانند از انتقال صدا جلوگیری کنند. صداهای مزاحم و خارجی روی سلامت افراد تاثیر می‌گذارند. استفاده از عایق صوتی معماری زمان ساختمان‌سازی آشفتگی که صداهای اضافه به‌وجود می‌آورند، از بین می‌برد. بنابراین با استفاده از این عایق‌ها نه تنها می‌توانید آرامش و سلامت خود را بهبود بخشید، بلکه تمرکز بیشتری در انجام کارهای روزمره خواهید داشت.


مقالات مرتبط