امروزه با گسترش زندگی شهرنشینی، افزایش تعداد خودروها و تغییر شرایط زندگی با مشکلات جدیدی مثل آلودگی صوتی مواجه هستیم. به همین منظور برای رفع مشکل آلودگی صوتی و کنترل آن، محصولی به نام عایق لاستیک صوتی اختراع و وارد بازار شده است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با صفحات عایق لاستیک صوتی، ویژگی‌ها و مشخصات آن‌ها آشنا کنیم تا با شناخت انواع عایق لاستیک صوتی و کاربرد آن، شما بتوانید محصول مورد نظر خود را تهیه و استفاده کنید.

عایق لاستیک صوتی چیست؟ 

عایق لاستیک صوتی یک ورق ساخته شده از مشتقات پلاستیک است که در دیوارهای مشترک ساختمان‌ها شامل سقف، دیوارها و کف ساختمان نصب می‌شود و باعث کاهش آلودگی‌های صوتی و ایجاد آرامش می‌شود. ورق عایق لاستیک صوتی مانع از ورود صدا از محیطی به محیط دیگر می‌شود.همچنین شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه عایق ضد ارتعاش مراجعه کنید.

 جنس عایق‌های لاستیک صوتی 

عایق لاستیک صوتی از جنس لاستیک مصنوعی است. اکثر صفحه‌های عایق لاستیک صوتی از لاستیک nbr ساخته می‌شوند. این لاستیک‌ها به نام‌های Buna-N و Perbunan نیز شناخته می‌شوند. صفحات عایق لاستیکی به صورت ساده و موج‌دار ساخته می‌شوند. برخی از آن‌ها پشت چسب‌دار برخی ساده هستند. برخی اوقات نیز با روکش آلومینیوم در بازار یافت می‌شوند.

 موارد کاربرد عایق لاستیکی صوتی 

عایق لاستیکی صوتی در قسمت‌های مختلف ساختمان به منظور جلوگیری از انتقال صدا استفاده می‌شود. هر یک از انواع صفحات لاستیکی برای موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله موارد کاربرد صفحات عایق لاستیکی صوتی برای صداگیری لوازم صنعتی سالن‌های کنسرت و سینما، عایق صوتی کف و سقف آپارتمان، عایق صوتی خودرو، دیوارهای جانبی آپارتمان، در قطارها، مترو و هواپیما، استودیو و اتاق‌های ضبط صدا کاربرد دارد.برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه عایق صوتی نمدی بپردازید.

 انواع عایق‌های لاستیک صوتی 

 عایق‌های لاستیکی صوتی با توجه به کاربردی که دارند به چند دسته تقسیم می‌شوند. هر کدام از این عایق‌ها در شکل و طرح و نیز ضخامت متفاوت ساخته می‌شوند. هر کدام از عایق های لاستیکی صوتی به شیوه خاصی و در قسمت خاصی از ساختمان نصب می‌شوند. جنس و قیمت عایق لاستیک صوتی نیز متفاوت است. در ادامه به بررسی انواع عایق‌های لاستیکی صوتی می‌پردازیم. 

 عایق لاستیکی صوتی شانه تخم‌مرغی

 غشای آکوستیک در ضخامت‌ها و رنگ‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. غشای آکوستیک به صورت پشت ساده یا پشت چسب‌دار در بازار وجود دارد. ضخامت این صفحات حدود ۲ تا ۴ سانتی متر است. این نوع قایق لاستیکی صوتی برای کاهش صدای ورودی یا خروجی در یک محیط بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام دیگر این صفحات عایق صوتی شانه تخم مرغی است. غشای آکوستیک اکثراً از جنس پلی اورتان یا پلی یورتان ساخته می‌شود. فراز و نشیب موجود در قسمت موج‌دار این صفحات باعث شکسته شدن و جذب صدای محیط می‌شود. علاوه بر فراز و نشیب، روزنه‌های موجود بر روی این عایق لاستیکی مانع از به وجود آمدن پژواک می‌شود و طیف وسیعی از فرکانس صوت را جذب می‌کند. عایق صوتی شانه تخم مرغی انرژی مکانیکی صدا را جذب کرده و به انرژی حرارتی تبدیل می‌کند. بنابراین فرکانس‌های اضافی در محیط را جذب می‌کند. از موارد پرکاربرد عایق لاستیک صوتی شانه تخم مرغی می‌توان به اتاق‌های ضبط صدا و استودیوها اشاره کرد‌. همچنین این صفحات در سالن‌های بزرگ و سالن اجتماعات، تالارهای بزرگ پلاتو و آمفی تئاترها، محیط کار کارمندان ادارات و اتاق جلسات، اتاق‌های مدیریتی شرکت‌ها، ددروم و اتاق کنترل صدا، محیط‌های کاری یا منازل نزدیک به محیط‌های پر سر و صدا یا خانه‌های آپارتمانی در معرض سر و صدای زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. کی فونیک مفتخر است تا تمام اطلاعات مورد نیاز فوم سایلنت را در اختیار شما قرار دهد.

 ویژگی عایق‌های صوتی شانه تخم مرغی

 این نوع عایق‌های لاستیکی صوتی علاوه بر اینکه عایق‌های صوتی است ویژگی‌های زیادی دارد. این عایق‌ها ضد آب، ضد آتش و نسوز بوده، با محیط زیست کاملاً سازگار است و ضد قارچ و باکتری است. در صورت نیاز به عایق سازی کف یا سقف آپارتمان با عایق‌های کوبه‌ای نیز سازگار است. این عایق لاستیکی صوتی به عنوان عایق حرارتی نیز استفاده می‌شود. از سایر ویژگی‌های این صفحات می‌توان به مقاومت بالای آن، مقاوم در برابر پارگی در حین اجرا و نصب آسان آن اشاره کرد. این صفحات به راحتی قابل برش زدن هستند و کاملاً انعطاف پذیر و سبک بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد. ضریب جذب صوت در عایق‌های صوتی شانه تخم مرغی حدوداً ۰/۷ است که از بهترین عایق‌های صوتی در دنیا محسوب می‌شود. 

 عایق‌های صوتی دو طرف صاف 

این نوع از عایق‌های لاستیکی صوتی قابل استفاده در سقف دیوار و کف ساختمان و حتی درب اتاق‌ها هستند. برای به وجود آوردن ظاهری زیبا می‌توان از روی لاستیکی از کناف، ام دی اف، دیوارپوش، کامپوزیت و دیوار گچی استفاده کرد. ضخامت این صفحات حدود ۲ سانتی‌متر است. این صفحات نسوز و چسب دار هستند و قابلیت نصب آسان دارند. 

 کاربردهای عایق صوتی دو طرف صاف

 از عایق‌های صوتی دو طرف‌ صاف می‌توان برای عایق‌بندی داخل خودرو جهت جلوگیری از ورود صداهای مزاحم به داخل خودرو، عایق سازی دیوار مشترک بین ساختمان‌ها و آپارتمان‌های مسکونی، جهت جلوگیری از صداهای مزاحم روزمره مثل گفت و گو صدای حیوانات و تلویزیون و... اشاره کرد. برای عایق صوتی درب اتاق‌ها در اتاق خواب، بیمارستان‌ها، کتابخانه‌ها، کلاس‌های آموزشی، سینماها، و... نیز استفاده می‌شود. همچنین این عایق لاستیکی صوتی در برخی وسایل نقلیه مثل هواپیما و قطار و مترو به عنوان عایق صوتی کاربرد دارند. استفاده از صفحات عایق صوتی دو طرف صاف در کف و سقف آپارتمان‌ها برای جلوگیری از آلودگی‌های صوتی کوبه‌ای استفاده می‌شوند. گاهی اوقات به صورت عایق حرارتی نیز در سوله‌ها برای جلوگیری از تبادل دمای محیط و داخل سوله و کاهش هزینه‌ها استفاده می‌شوند. شما میتوانید برای کسب اطلاعات و یا خرید فوم الاستومری عايق صدا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 ویژگی‌های عایق صوتی دو طرف صاف

 از ویژگی‌های این عایق لاستیکی صوتی میتوان به چگالی بالای آن اشاره کرد که حدود ۷۰ کیلوگرم در هر متر مکعب است. همچنین سلول باز بودن این عایق از دیگر ویژگی‌های مثبت آن است. این عایق لاستیکی صوتی ضد حریق است و به عنوان عایق حرارتی هم کاربرد دارد. ضد قارچ و باکتری بوده و با محیط اطراف سازگاری زیادی دارد. از سایر ویژگی های مثبت آن، می‌توان به توکار بودن آن اشاره کرد. میتوان برای زیبایی ظاهری دیوارپوش و کناف بر روی آن نصب کرد. 

 در این مطلب در مورد عایق لاستیکی صوتی و انواع آن آشنا شدیم. عایق‌های لاستیکی صوتی به منظور کاهش آلودگی صوتی به صورت توکار یا روکار در سقف دیوار و کف و درب ساختمان‌ها در محیط‌های مسکونی و صنعتی استفاده می‌شوند. هر کدام از این صفحات عایق در محیط خاصی و با توجه به اهداف مختلف استفاده‌ می‌شوند. شما می‌توانید با شناخت ویژگی‌های این صفحات عایق‌های لاستیک صوتی مناسب با نیازتان را خریداری کنید.


مقالات مرتبط